Jump to content

Villkatt med basis i 6,5X55 hylser.


WinchesterM94

Recommended Posts

Som tittel sier sitter jeg søvnløs og tenker på dette :evil:

 

Det jeg har tenkt på er og slakte ett brukt 30.06løp.

 

Kappe litt bak og kjøre en 6,5X55 kammer brotsj inn der og bruke en .30 hals reamer?(er det det den heter?)

 

Da får jeg etter pressing og skyteforming ei hylse som måler 7,62 med 55mm hylselengde(sikkert litt kortere)

Denne villkatten er lik den sveitsiske 7.5X55swiss som er stor i europa og usa men som bruker hylser som er mye lettere tilgjengelig.

 

Men det jeg lurer på er hvordan skal jeg få helpresset hylsene? Halspressing og kuleisetting kan jeg bruke 7.5X55 dier men fl dia der blir for rom siden den har tykkere hylser.

 

Da kunne en kansje bruke ei Redding bodydie til 6.5X55 men som en får børsemaker til og åpne i toppen slik at den ikke klemmer igjen hylsehalsen. Noen som har gjordt noe lignende og vet om det går? Skal selfølgelig høre med en børsemaker men siden jeg ikke får gjordt det første tenkte jeg og høre med dere først :mrgreen:

 

Blir dette gjennomførbart og gjennomført skal jeg få tatt noen bilder av børse og patronen og samlinger.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert ikke umulig dette.Er jo flere firmaer som lager kammerbrosjer og dier etter specks som du bestemmer. Hylser i 6.5x55 og løp i 308-dia burde heller ikke være noe problem......

 

Vet det finnes en 30-kaliber villkatt laget på 8x57 IS Mauser-hylse. I ytelse vil jeg tro din villkatt blir noe i nærheten av denne, dvs. en mellomting mellom 308 Win og 30-06 Springfield.

 

Lykke til og hold oss orientert om framgangen i prosjektet. Kanskje kan det bli aktuelt og leie kammerbrosj vettu :)

Link to comment
Share on other sites

kan du ikke bruke ei redding die med løs bøssing tilpasset patrona di da? De leverer jo både body die og necksizer die som du kan gjøre dette med..

 

Så du mener en børsemaker kan åpne disse i halsregionen uten at de blir ødelagt? Necksizer fra redding har jeg men kan jo kansje kjøpe en til som børsemakeren kan fikse til den bruken? Ikke dumt det. Men det var hest problemer med bodydie og helpresing jeg tenkte litt på. Men hvs en børsemaker kan mekke på die blir det jo bare bra da :wink:

 

Sikkert ikke umulig dette.Er jo flere firmaer som lager kammerbrosjer og dier etter specks som du bestemmer. Hylser i 6.5x55 og løp i 308-dia burde heller ikke være noe problem......

 

Vet det finnes en 30-kaliber villkatt laget på 8x57 IS Mauser-hylse. I ytelse vil jeg tro din villkatt blir noe i nærheten av denne, dvs. en mellomting mellom 308 Win og 30-06 Springfield.

 

Lykke til og hold oss orientert om framgangen i prosjektet. Kanskje kan det bli aktuelt og leie kammerbrosj vettu :)

 

Hmm ja bestille en spessial brosj og dier er jo også en mulighet men det blir jo mye dyrere vill jeg tro enn om børsemakeren kan klare seg med ting han allerede har 8)

 

Hmm en 30kaliber villkatt basert på 8X57 hylsa hørtes også spennede ut. Jeg tenkte også og at den vill ligge i ytelser rundt 308win og 30.06. Selv om jeg kansje blir holden den på 308win nivå og litt lavere kammertrykk.

 

Skal holde dere oppdatert om saken og skal se om jeg ikke får skrapet sammen noe penger til prosjekter iløpet av denne eller neste måned. Får nok også høre dommen om hva børsemakeren tør legge seg utpå i løpet av måneden.

Link to comment
Share on other sites

Min første tanke er at ved å bruke ein 6,5x55 brotsj for so å bruke 30-kaliber halsbrotsj er at du vil få ein veldig skarp overgang mellom skulder og hals i kammeret ditt. Eit kammer uten radie på denne overgangen vil meget sannsynligvis sørge for store muligheter for hyseseperasjon i dette området.

 

Bere mine tankar..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...