Jump to content

To spørsmål om kjøp av hagle.


Rimskjegg

Recommended Posts

Første post og første våpen.

 

Har lest veldig mange spørsmål rundt første hagle, og minst like mange svar på dette forumet.

 

Har snakket med mange kompiser og alle gir litt forskjellig svar, men alle sier det viktigste er at den passer.

 

Jeg ønsker primært å skyte på bane og har vel landet på en Beretta 686 SPI Sporting. (Spesielt hvis jeg får den forespeilede prisen som butikken kom med i februar når jeg spurte)

Årsaken til dette er at jeg kanskje ser meg litt blind på merket, at den kan justeres og at den tåler et langt liv med mange skudd. Har også lyst på muligheten for jakt en og annen gang.

Våpenet er riktig lengde når jeg plasserer kolben i albueleddet (og frem til avtrekkeren).

 

To spm:

 

Er om det er vanlig at man får prøve våpenet feks på en bane før man kjøper? Eller er dette mer vanlig når man snakker om våpen som koster mer enn feks 20000

 

Man måler ofte avstanden fra albueleddet frem til avtrekkeren, men noen mente at det var mye viktigere hva avstanden var når våpenet satt i skulderen, hvordan måler man dette?

Link to comment
Share on other sites

På Spørsmål 1.

Det er avhenig av butikk om du får prøve, om de har tilgang på bane hvor greie de er osv. Selv har jeg ikke opplevd et tilbud om å få prøve, mulig at det har en sammenheng med min smak "Praktisk bruk over estetikk", som naturligvis gir billige våpen. Men det kan ikke skade å spørre, det desidert verste som kan skje er at du kjøper noe du skjønner er feil etter første skudd.

 

Spørsmål 2:

Var jeg deg ville jeg ikke brydd meg om å tilpasse hagla med tanke på lengde og Cast off/Cast on med mindre den leveres med et uttall ulike kolber fra butikk. Av den enkle grunn at om du får skutt mye med den utvikles dine preferanser, så langt lurere å heller avtale at tilpassning av hagle skal skje om en måned eller noe slikt når du er helt sikker på nøyaktig hvilket grep/stilling/tilt etc. du bruker.

Link to comment
Share on other sites

Et enkelt tips er å spørre om hjelp i butikken. De allerfleste som jobber fast i våpenavdelingene er entusiaster som kan fryktelig mye. Iallefall min oppfatning for de fleste butikkene jeg har vært i. Hvis du får følesen av at ekspeditøren ikke har full stålkontroll, kan du vurdere å komme tilbake en annen gang...

Har heller aldri vært borti noe tilbud om å prøveskyte våpenet i butikk, men som sagt kan man få mye god hjelp til å velge ut riktig våpen.

 

En plass jeg var og tittet, sa børsemakeren som jobbet i butikken at nesten alle haglene med trestokk hadde små forskjeller, slik at tilsynelatende like våpen kunne passe bedre eller dårligere enn de andre. Og han lot meg holde våpenet i skuldra mens han siktet tilbake nedover løpet og posisjonere haglen slik jeg burde holde den. Det var da veldig enkelt å kjenne at den passet godt.

 

Jeg vil si at du nok har kommet ganske langt på vei mot første hagle når du har bestemt deg for merke og type... Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Har lest side opp og side ned her jeg også, og sitter vel nesten igjen med like mange spørsmål som svar.

Skal ha meg nytt våpen nå, og har reist rundt og løfta en del, og har funnet meg ett favorittvåpen nå.

Nok om det.

 

 

På spørsmål en spør du om du kan prøve våpenet før du kjøper det, og det er en butikk som reklamerer for at du kan prøveskyte, og det er butikken som ligger på Løvenskioldbanen.

Har aldri vært på banen eller butikken, men det er sikkert noen andre her inne som har erfaring med den.

 

http://lerduebanen.no/LvenskioldbanenSkytesenterAS/butikken/

Link to comment
Share on other sites

Alle nye skyttere bør gå for en hagle med justerbar kolbekam da men helt sikkert vil forandre skytestilling flere ganger før man har fått teken på dette med hagleskyting, man kan jo også få ettermonter dette for en 1500-2000kr senere.

Her i Østfold er det helt vanlig at vi låner våpen og prøveskyter disse, prisen bør ikke ha noe å si om man får lånt den.

 

Beretta 686 Sporting er et godt valg kjøp den med 76cm løp, denne modellen kan du også velge kolber til ut i fra Berettas kolbevalg, jeg ville kjøpt den med høyest kolbe og minst fall.

Glem det med å måle lengden med albueleddet, vi er alle bygd på forskjellige måter så dette blir ofte feil.

Når du står og sikter på riktig måte med hodet langt frem på kolben skal du da passe på at tommelen ikke vil treffe nesen når du skyter her må det være et par tre cm klaring, det er ofte lettes for en nybegynner å sikte opp i været da har man som regel riktig anlegg, men det beste er å få litt hjelp av en erfaren skytter til dette.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Jeg har tenkt på denne for å være helt spesifikk. (Beretta SPI Sporting 76 cm med justerbar kolbe, regner med dette er det samme som justerbar kolbekam)

http://schouvapen.no/produkter/vapen/ha ... 2-76-76cm/

 

Jeg bor i "sentrale østlandsstrøk" å radiusen for å handle våpen er ganske stor, men jeg er litt glad i å støtte lokale butikker, og det er to dedikerte personer i min lokalbutikk sin jakt&fiskeavdelingen som virker som de kan sakene sine. Tipper jeg stikker innom butikken en av de nærmeste dagene, (fikk ervervstillatelsen nettopp) og skal seff spørre om de lar meg prøveskyte.

 

Er det noen som har erfaring med Løvenskioldbanen? Virker som en kjempeordning at du skyter på bane med instruktør før du kjøper, men innbiller meg at dette ikke er gratis?

 

@Sportsskytter

 

Du sier at du ville valgt den med høyest kolbe og minst fall, hva betyr dette, og hva er hensikten. Er dette er valg også når man går for en justerbar kolbe?

 

Skal forøvrig ta med meg tipset om tommelfinger og ca 3cm klaring. Takker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...