Jump to content

Hvilke behov avgjør løpslengde?


mbjerkenaas

Recommended Posts

Lengre pipe flytter tyngdepunktet fremover, det gjør at det er lettere å treffe på sideskudd uten masse trening (du "fullfører svingen" enten du vil eller ikke) og i situasjoner der man "må" sikte for å treffe (svømmende ender, rene motskudd, ryper på bakken etc) er det ingen ulempe å ha så lang siktelinje du som mulig. Ulempene er tyngre våpen, mer uhåndterlig lengde når du skal gjennom kratt og skog og at du må svare på mengder av idiotspørsmål på skytebanen om du har noe som avviker fra det de andre har...

Så litt flåsete oppsummert er det best å ha en kort hagle når du skal bære den og en lang hagle når du skal skyte med den :wink:

Link to comment
Share on other sites

har en beretta 686e med 76 pipe som brukes til alt fra mink jakt til konkuranser på leirdue

har heller aldri hatt et eneste klikk med haglen å den har "gått" ca 80 000 skudd

er en børse eg aldri vil kvitte meg med å pipelengden e helt topp

har og et ekstra pipe sett til den med pre-fixed skeet choker å 66cm lengde men føler at den blir for kort til noe annet enn nettopp skeet skyting

Link to comment
Share on other sites

Nå er Beretta 300 Outlander en halvautomat og ikke uten videre sammenlignbar med en 686. Mitt forslag til trådstarter er å oppsøke en forhandler som har haglen inne og prøve å svinge på den, helst i begge løpslengder, og så velge den han opplever som mest komfortabel til sin skytestil.

Husk at sammenlignet med en O/U vil en halvautomat ha hele lengden av låskassen i tillegg til lengden av løpet som siktelinje.

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok en semi. Har allerede en gammel sideligger, og da vil jeg ikke ha en til dobbeltløper.

Og med en semi har jeg muligheten til å ta ut plomba og leke meg på skytebanen ;)

 

Grunnen til at jeg vil ha en hagle til i det hele tatt er at jeg trenger en hagle som tåler moderne haglmaterialer.

 

-mbjerkenaas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...