Jump to content

Berretta 685 12/70


somarro

Recommended Posts

Jeg har en i 20/76. Teknisk sett samme hagle som 686, men uten ejektor og med enklere gravyre. Denne modellen gikk ut av produksjon for såpass mange år siden at den ikke finnes med trykkprøving for stålhagl.

Fullblods Beretta som ofte omsettes til behagelige priser, super balanse, relativt lett og smekker. Litt mer håndverksmessig fremstilt enn dagens utgaver.

Hvis spørsmålet er knyttet til hvorvidt du skalkjøpe en eller ikke, så er mitt råd at en slik hagle vil både du og neste generasjon væregodt tjent med såfremt den ikke har vært direkte mishandlet.

Link to comment
Share on other sites

hvordan er 20/76 i forhold til 12/70
Sterkt undervurdert 8)

20/76 inneholder like mye hagl som 12/70 med mindre du ser på "short magnum" patroner i 12, altså begge kalibrene lades med haglmengde tilvarende 36g bly (ladingsvekt vil selvfølgelig variere med haglmateriale, men vil ende opp likt for kalibrene). I de fleste tilfeller er kaliber 20 ladet til høyere utgangshastighet.

For disse haglene kommer da en viktig faktor inn bildet: Beretta bygger hele haglen dimensjonert etter kaliberet, det vil si at en 685 i kaliber 20 har en mer kompakt baskyl enn en i kaliber 12. Dette resulterer i at en standardvekt kaliber 20 veier det samme som en Ultra Light kaliber 12 - 2,7kg, MEN den er merkbart bedre balansert og gir en bedre flyt i bevegelsen når du svinger den (subjektiv uttalelse, her kommer sikkert noen UL-eiere tilå føle segtråkket på tærne :mrgreen: ).

Jeg sier fortsatt som jeg har sagt i MANGE tråder om emnet: Hvis du ikke skal jakte sjøfugl (som er så hardskutt at det berettiger 12/76 eller 12/89), så tilfører ikke en hagle i kaliber 12 noe annet enn ekstra vekt og volum. Igjen subjektivt, men jeg står for mitt syn i den grad at jeg ikke har hatt hagle i kaliber 12 de sste 4 årene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...