Jump to content

Hvordan få kula langt nok ned i hylsa?


Don´O

Recommended Posts

Hallo godtfolk.

 

Har en liten utfordring i forhold til isetting av kule i hylse på 38 spes. Har en Dillon 550 hvor jeg bruker dillon die - sett. Skal lade med 105 grs blykule og har forstått det slik at det er smart å presse kula såpass langt ned i hylsa at det nærmest går kant i kant med toppen på hylsa. Problemet er bare at jeg får ikke justert kuleisetteren langt nok ned.

 

Er det noen gode forslag for hvordan jeg kan løse dette problemet?

 

Takk for svar

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

"ojoh" skrev dette i denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=16&t=7904&start=200

 

 

"Ser at det spørres om tips til å få kula dypere enn hylsekanten med Dillon dier. Hvis du ser så har kuleisetter dien ett stempel som kan vendes avhengig om du har SWC eller RN kuler. Det finnes egne stempler til WC som er helt flate. Hvis du tar ut stempelet til RN kuler så ser du at den har et hull i midten det kan du gjenge opp for hånd med et billig gjengeverktøy. Så tar du en stjerneskrue med forsenker hode og riktig gjenge. Skrua setter du i en tvinge og bruker et 10 mm metallbor og borer ut stjerne sporet slik at du får en avrundet flate som presser kule tuppen (stjerne sporet kan feste seg i kula og sette den skjevt i hylsa). Jeg har skrudd en liten mutter inn mellom skrua og stempelet slik at jeg får låst den slik at ikke settedybden endres ... kan også legge på litt treadlock slik at det holdes på plass. Hodet på skrua er mindre enn indre diameter på hylsa så du kan da sette kula akkurat så dypt du ønsker."

 

Eller man kan kjøpe en Lee Kuleisetter/krympe die den virker uten noen modifikasjoner

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...