Jump to content

Weatherby Vanguard S2, friflyte løp i orginal stokk


Istagg

Recommended Posts

Hallo igjen folkens :smile: Da har jeg et nytt prosjekt jeg har holdt på med litt i det siste.

Så her kommer en liten bildeserie og beskrivelse av hva jeg har rigget istand.

 

I utgangspunktet kan denne rifla levere fine samlinger i orginal tilstand, med rette ammoen.

Problemet er at siden forskjeftet ligger i press mot løpet, så begynner den å spre hvis man ikke er veldig konsekvent med

hvor på forskjeftet man hviler børsa når man skyter, f.eks i benken.

Og det å bruke tofoten var helt håpløst :roll:

 

Samme hvis løpet begynner å bli varmt, så åpner samlingene seg.

Det hadde jo vært greit om man kunne sette fine samlinger på MER en 3 skudd :P

 

 

 

Hær er innsiden av forskjeftet slik det ser ut i orginal tilstand:

a_zpsc6875044.jpg

 

 

Jeg gikk løs nedi dær med dremmelen, og pussa vekk slik at løpet hadde god klaring.

Resultatet ble egentlig som ventet... Skjeftet i seg selv var ikke stivt nok, og flexa mer eller mindre som en kokt spagetti :lol:

 

Jeg forutså dette problemet, og regna med det måtte en kreativ løsning til for å stive av skjeftet.

På dette bildet har jeg markert hvordan jeg pussa i neste steg.

Fant et 5mm flatjern i aluminium jeg bruker til avstivning. Freste ut spor fra fronten og bakover, samt at jeg freste ut et spor i bakkant

med tannlegeborret til dremmelen, dær jeg kunne tre inn alu biten.

Aluminiums jernet ligger helt forsenket i skjeftet, med god klaring undet løpet:

a2_zps091ba31f.jpg

 

Borra også et hull i alubiten, og brukte en skrue til forankring i en av søylene i fronten av grepet.

 

Deretter fyllte jeg skjeftet med West System epoxy, tredde i alu biten, og satte det i klem over natta:

a3_zps0c546c7f.jpg

 

Dette ble stivt som fjell :D

b_zps5374c49d.jpg

 

Ser ikke så pent ut, så la i litt ekstra epoxy i hjørnene, gikk over med sandpapir, og ga det et par lag med lakk for å forsegle, og for utseende sin del:

c_zps204eaac0.jpg

 

d_zps04147d1a.jpg

 

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Har ikke hatt mulighet til å teste børsa enda, da jeg hadde levert inn pipa for kapping og montering av demper :winke1:

Men nå er alt på plass, og skal opp på Håsken i morra og prøveskyte :smile:

Er spent på resultatet.

 

Da er alt ferdig montert, og det ser ut som jeg har god klaring til løpet.

Jeg får iværtfall en tynn papp plate jeg hadde liggende, til å gli uten motstand helt inn til dær løpet smalner, etter kammeret :smile:

f_zps7f5335cd.jpg

 

e_zps0c2435ca.jpg

 

g_zps5e21cf8a.jpg

 

h_zps414c9a2a.jpg

 

i_zps5194ec73.jpg

 

Da gjenstår det bare å se hva den klarer på skiva, på banen i morra :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått prøveskutt rifla :smile:

 

Og det første som slår meg, er hvor mye av rekylen den dempern tar vekk.

Dro av 70 skudd idag, og skuldra har ingen klager :winke1:

 

Handla litt ammo hos Jaktdepoet, og dær hadde de noe som han fyren i kassa påsto var en ny serie med trenings ammo, 124grs FMJ fra Sellier & Bellot.

Kom i ei gul eske, istedet for den grønne jeg er vant til.

Det var lette saker for å være .308 tenkte jeg, men nå er ikke jeg noe ekspert på ammo :P

Hadde noen patroner igjen av den andre S&B ammoen på 147grs, og sammenligna de litt. Det ser ut som den "nye" har litt kortere kuler, eller dypere settdybde.

Og selve kula er litt rundere i tuppen. Litt som Jaktmatchen til Norma.

SampB308_zps894d32f1.jpg

 

 

 

De funka i allefall ganske bra, og jeg klarte å sette en fin 5 skudds samling med den iløpet av dagen :smile:

DSC00751_zps033552e3.jpg

 

Klikka meg inn litt mot venstre, og skøyt noen serier mot dyrefigur.

 

 

 

Tok med meg 20 skudd med Norma Jaktmatch, for å skyte inn med på slutten av dagen før jeg dro hjem.

Fikk en grei samling dær, bortsett fra den ene flygern under dær :winke1:

DSC00753_zpse2000e11.jpg

 

 

 

Ser ut til at det funka ganske bra å friflyte løpet i orginal stokken, på min børse i allefall.

Jeg skøyt på litt forskjellige måter hele dagen. I benk med støtte forran, Sittende, og med tofoten.

Den har slutta å spre. Ikke noe treffpunkts endring med tofot, eller med litt varmgang i børsa.

 

Så alt i alt, må jeg si meg veldig fornøyd :D

 

 

 

Avslutter med et "skrytebilde" dær børsa sitter og gjør seg til, på en reinfell i godsola :lol:

VanguardwallpaperHD_zps0fc2db70.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vannvittig fin smellstaur :D Artig og se at det funker med litt mods. Har også en eldre Vanguard som er "justert" litt på. Men har ikke fått skutt den inn enda og testa ordentlig.

Fikk skutt litt i sommer men da var jeg ikke helt fornøyd. Så det er bra å se at det funke med bedding. GRATULERE me fint "billig" våpen :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei! Da har jeg prøvd å friflyte løpet på min S2 på samme måte som deg! Fikk desverre ikke samme resultat som deg! :( Forskjeftet flexer og tar i løpet, selv med bruk av alu-skinne som er forankret inn mot låseklakken å går helt frem. Jeg har pusset ned så dypt jeg kan, med tanke på at skruen til bærereimen skal ha noe å festes i. Jeg fyllte hele bunnen med epoxy, slik at epoxy'en kom opp på siden av skinnen. Noen tanker om hva jeg har gjort galt? Brukte 5mm skinne.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei. Sorry for sent svar rogersolv. Begynner å bli en stund siden det har vært noe aktivitet i denne tråden,

og jeg fikk ikke noen notis om at noen hadde skrivd hær.

 

Det er jommen ikke lett å si hva problemet kan være angående stokken din...

Det ble værtfall rimelig stivt forran på min. Det er mulig at epoxyen jeg brukte blir litt stivere når den er herda.

I tillegg forankra jeg også alu skinnen med en skrue i en av søylene i fronten, den som skruen til bærereima ikke var festet i.

Alu skinna var 5mm tykk, og ca 20mm bred, og lå ganske godt fast i et spor jeg freste til på hvær side, før jeg brukte epoxyen.

Sporet i bakkant mot rekyl klakken dær jeg tredde inn alu skinna var også rimelig dypt. 5-10mm ca. Dær satt det også rimelig stramt,

og det var lite slark før jeg limte alt fast.

Problemet kan være en kombinasjon av alt dette, eller det kan være noe helt annet. Det er ikke godt å si.

 

Desverre er dette bestandig en risiko man må vurdere når det kommer til alle sånne 'gjør det selv' prosjekter.

Faren for og gjøre vondt værre vil alltid være tilstede.

 

Du kan jo prøve å få det opp igjen, og se om du får til å forsterke det med en forankrings skrue i fronten.

Håper det ordner seg :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 6 months later...

På min Vanguard var det ikkje nok å skrape/slipe ut plast i løpskanalen. Løpet berre forsvinn lengre nedi fordi det var klaring under rekylklakken. Det enda med at bolten subba nedi magasinet. Så aluminiumsøyle til begge sjefteskruene samt ein klatt beddemasse under og bak rekylklakken fiksa problemet. Stokken er ikkje stiv, men stiv nok til at løpet ligg fritt, sjølv med støtte som tofot og liknande. Dette er ikkje S2 men den gamle varianten av syntetstokk.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
På 17.6.2015 den 11.20, protto skrev:

På min Vanguard var det ikkje nok å skrape/slipe ut plast i løpskanalen. Løpet berre forsvinn lengre nedi fordi det var klaring under rekylklakken. Det enda med at bolten subba nedi magasinet. Så aluminiumsøyle til begge sjefteskruene samt ein klatt beddemasse under og bak rekylklakken fiksa problemet. Stokken er ikkje stiv, men stiv nok til at løpet ligg fritt, sjølv med støtte som tofot og liknande. Dette er ikkje S2 men den gamle varianten av syntetstokk.

Det er kjent at frittflytende løp gir god presisjon, men det er flere grunner til at man ikke uten videre pusser/freser ut løpskanalen uten riktig forarbeid og riktig rekkefølge på arbeidet.

Det er ikke uten grunn at våpenprodusenten velger å la løpet ligge i kontakt med skjeftet hele vegen eller med et forankringspunkt fremst på skjeftet, da dette er en form for bedding som har som mål å gi stabilitet i våpenet og konsistente løpssvingninger. Fordelen med slik bedding er at det er en rask og billig måte å sikre presisjon, uten å måtte bedde låsekassens anleggsflater ved rekylklakken og ved bakre skjefteskrue. Ulempen med slik bedding er på en annen side er at våpenet er mer utsatt for forandring i presisjon, eller spredning når stålet blir varmt og utvider seg, og her kommer fordelen med frittflytende løp inn.

Produsenten har altså hensiktsmessig lagt inn en form for bedding der skjeftet berører løpet i løpskanalen, fordi de har forutsett at det ujevne forholdet mellom skjeftet og låsekasse ville gi ujevn og dårlig presisjon. Derfor skal alltid skjeftet beddes ved låsekassen før man freser/pusser ut løpskanalen, for å opprettholde stabilitet. Ved å bedde først trenger man heller ikke frese ut like mye masse i løpskanalen, slik at man unngår at løpet ligger for lavt i skjeftet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...