Jump to content

300 RUM i sako/tikka


Recommended Posts

Hmmm....å kjøpe en?

Har selv hatt en Sako 75SS V i 300 RUM, kjøpt hos Jakt og Friluft. Men skulle du komme over noe slikt så vil du dessverre ikke nyttiggjøre deg kaliberet fullt ut med Sakoløpet. Til det er riflestigningen for slapp(1-14)180grs kuler gikk noenlunde greit, 200-220grs kuler kunne jeg bare glemme. 110 grs V-Max derimot samlet 5 skudd innenfor en 20-kroning i 1200 m/s, noe som gjorde den til den heftigste kråkesprenger'n/seldødaren jeg har sett til nå( og en munningsflamme som lyser opp en middels by...) Jeg solgte den før jeg kom så langt som å bytte løp/kamre om.

:arrow: Konklusjon: artig å eie, men savner den ikke....

Link to comment
Share on other sites

Hva får NOEN til å bruke tid og penger på 300 RUM? Feks det som Rumlingen skrev over her:

 

"110 grs V-Max derimot samlet 5 skudd innenfor en 20-kroning i 1200 m/s, noe som gjorde den til den heftigste kråkesprenger'n/seldødaren jeg har sett til nå( og en munningsflamme som lyser opp en middels by...)"

 

;-)

 

Jeg har skikkelig lyst på en!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Seriøst spørsmål; Hva får NOEN til å bruke tid og penger på 300 RUM

 

For min egen del: ren uvitenhet. Var mi første rifle, og hadde lest altfor mye om ultraflattskytendesupersonichastighetskalibre til at jeg falt for fristelsen. At det var veeldig begrenset adgang på ferdigrullet ammo(snart ti år siden....) bekymret meg overhodet ikke, var jo bare å lade selv! Hvor vanskelig kunne det være??? Lo like godt for meg selv hver gang hylsa ble fylt med 105 grs N-165 og toppet med en V-Max :roll:

Senere har fornuften innhentet meg også, i skrivende stund har jeg søknad inne på en 6.5x55 :oops:

 

Men, artig var det, selv om det aldri mer blir 300RUM på meg....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...