Jump to content

Kolbelengde på ny hagle


Oluf-XD

Recommended Posts

Hei! Vurderer å anskaffe ny hagle og for meg ser det ut som at de aller fleste haglene har standard kolbelengder på 365-373mm. Ut fra det jeg har klart å måle meg frem til ved å teipe fast div. ting på ei gammel hagle med kolbelengde 365mm burde jeg hatt en med kolbelengde på nærmere 385-390mm. Kan dette løses ved å bytte kolbekapper, legge inn mellomlegg, etc. hvis en har 365mm som utgangspunkt, eller blir 25mm for mye? Noen som har noen gode råd å komme med i denne sammenhengen? ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan har du kommet frem til at du må ha en såpass lang kolbe?

 

Teipa som sagt fast noe greier på ei gammel hagle til det stemte med å legge kolben inni albueleddet slik at pekefingeren akkurat ligger på avtrekkeren. Det virker veldig greit å legge ann med også. 365 er i alle fall for kort :P

Link to comment
Share on other sites

Men med andre ord spiller det mindre rolle hvilken kolbelengde det er på hagla jeg kjøper, da jeg i alle fall må bygge på den...? Noen som har noen tips ang. fall på kolben og cast-off ved kjøp over nett? Finnes det noen måter å måle dette på hvis jeg får prøvd noe som passer?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan har du kommet frem til at du må ha en såpass lang kolbe?

 

Teipa som sagt fast noe greier på ei gammel hagle til det stemte med å legge kolben inni albueleddet slik at pekefingeren akkurat ligger på avtrekkeren.

 

Hei denne måten å måle kolbelengden bør du ikke ta så mye hensyn til, det som er viktig er at hodet(kjakan) ikke kommer bort i (Treffer) tommelfingeren som griper rundt kolben når du skyter, et par cm. klaring mellom tommelen og kjakan er greit.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg fikk nettop laget en ny kolbekappe av børsemaker.

Den lengste trekolbekappa man får til beretta er 20mm. Jeg fikk laget en på 36mm.

 

Avstand fra avtrekker er vel ca 385-390mm ett sted. Har skutt noen runder med dette nå, og det kjennes helt riktig ut på trapbanen. Spent på hvordan det funker på skeet/sporting, men tror det blir bra. Jeg har en kroppslengde på 185cm og er muligens litt "ape" i fasongen mht. armlengde.

 

Det ble ikke direkte pent, da børsemakeren ikke hadde like fint treverk som på DT11, og fargen ble feil, men i følge børsemakeren vil fargen nærme seg orginalen når jeg får litt sollys på kappa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...