Jump to content

Åsbøfelle til mink


Teiahaugen

Recommended Posts

Har planer om å prøve minkfangst med Åsbøfelle og må da bygge fella inn i en kasse. Er det noen som har tips til utforming av kasse med felle? Dersom noen har prøvd dette hadde det vært interessant å høre noen erfaringer og kanskje også sett noen bilder av settet.

Link to comment
Share on other sites

Vil heller anbefale deg syningfelle da den er helt ferdig og man kan skifte åte uten å spenne ned, det sparer man endel tid på.

Men om det er åsbø du vil bruke er det mange alternativ til kasse. Selv bruker jeg nesten bare store plastkanner eller gamle teiner jeg finner i strandkanten. Kutter ut bunnen av kassen og en inngang på 7 cm, om ikke kassen er lang nok lager jeg en inngang i stein slik at kravet til 30 cm fra inngang til åtet blir holdt.

Legger stein på sidene og oppå kassen slik at ikke hunder kan velte dem. Fellene moteres på en planke som det legges stein på da de hopper fælt når de utløses.

 

Om du skal bygge kasse kan du lage en med lokk akkurat så stor at fellen går oppi og kan smekke igjen, monter så ett drensrør som på syningfellene. Alternativt kan du lage kassen så lang at det blir min 30 cm inn til åtet. Foretrekker åsbøfellene med pushutløser.

 

Åsbøfellene egner seg også godt til å settes under vann, da fester du dem på en stokk og setter dem like under vannflaten, bruk gjerne litt luktstoff på stokken da åtet ikke sprer lukt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker nesten bare Åsebøfeller på mink og mår og til bakkesett lager jeg bare et nettingbur med et lite tak/lokk og klipper ut et passende inngangshull . Lett og bære med seg og funker som f...

Til mår setter jeg i tre på oppgangstokk 1.70-80 over bakken og da uten bur men med bar som camo :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Har planer om å prøve minkfangst med Åsbøfelle og må da bygge fella inn i en kasse. Er det noen som har tips til utforming av kasse med felle? Dersom noen har prøvd dette hadde det vært interessant å høre noen erfaringer og kanskje også sett noen bilder av settet.

 

Ingen problem å bruke Aasbø etter mink :winke1: Før var det t.o.m en egen minkmodell av denne fella fra produsent. Lag inngangs tunnel som tilfredsstiller dagens krav med det du finner ved fangstplassen. Steiner og rotvelte er det beste å bygge tunneler med :winke1:

 

Skitt fangst !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...