Jump to content

Lapua Naturalis LR 170 grs


LeivVidar

Recommended Posts

Heisann.

Er det noen her som har testet denne Naturalis .30 kal? Noen som har skutt storvilt med den? Jeg tenkte å kanskje prøve denne i 308win men vet ikke om den blir for tung? I og med at den er noe mer lettekspanderende enn 180 grs RN versjonen tenkte jeg å prøve den. Noen svenske testere har prøvd denne kula og regnet ut at den vil ekspandere opp til ca 400 meter med 808 m/s v0.. Noen med erfaring????

Link to comment
Share on other sites

Dette er en kule jeg sterkt kan anbefale, hvis du får den til å gå godt i børsa di. Å det er det bare børsa som bestemer. Lader den selv med 42,5 gr N140 (har ikke målt hastighet). Dette gir en femskud samlig på 3cm i min CZ 550 cal.308. (Dette har da vist seg å være et våpen som spiser det meste jeg gir den med god apetitt :wink: )

 

På bildet ser du to kuler som har felt elg.

Til venstre: skutt på 150m. Til høyre: skutt på 180m. Skuddvirkningen var meget god. Begge dyra sprang ikke mere en 20-30m.

 

Men som sagt: Presisjon er det børsa di som bestemmer :wink:

img1650cr2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Litt ekstra info: Begge kulene traff bak bogen, og dette er en moderat ladning. Så man kan si at det er ekspansjon god nok opp til 200m. Skal du strekke holdne noe lengere en det, må du nok prøve hardere ladninger.

 

Ellers kan du jo prøve den nye Nosler E-tip 150gr. Skal prøve den selv i år. Dette er jo en skikkelig langholdskule med høy BC. Det sies at skudvirkningen skal være formidabel :twisted: .

I CZ`n min gir den samlinger under 2 cm på 100m. Ladder med 44,5gr N140. Gleder meg skikkelig til å se resultat etter felling :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...