Jump to content

Hund fra Finland


Foxhound

Recommended Posts

Noen som har importert hund fra Finland til Norge ?

 

Jeg mener at man må ha en rabies vaksinert hund om man tar inn en voksen hund fra Finland. Men mener også å ha vært borti at man kan søke mattilsynet om fritak for dette med rabies vaksine om man tar inn en valp som er under 3 mnd. Hvordan vil det da stille seg om man kjører via Sverige da på hjemtur fra Finland ?

 

Når det gjelder fortolling og slikt så vet jeg at man må stoppe på grensa og fortolle inn hunden osv , det var dette med rabies jeg lurte på. Og evt må hunden ha noe spesiell ormekur om man tar inn fra Finland ?

Link to comment
Share on other sites

Har selv importert bikkje fra Finland.

Det stemmer at valpen ikke trenger å være vaksinert dersom den er under 3 mnd og kommer fra godkjent lukket kennel.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring på å innportere voksne hunder.

Men jeg importerte en øst laika valp fra Finland i januar. Og det gikk knirkefritt.

Du må søke mattilsynet om lov til import av valp. Og med søknadene må det ligge en atest fra oppdretter om at valpen ikke har vært i kontakt med ville dyr så lenge den har levd.

(hvis du har ønske om å se den jeg fikk tilsendt, send meg en pm)

Så skal det i utgangskpunktet være like bra som en rabies vaksine. Pluss at valpen må ha id-tatto eller chip. Tror det er enklest med id tatto. Og Europeiskhundepass.

Når jeg begynte å planlegge min import ringte jeg og sjekket med mat tilsynet. Og de sa at og kjøre fra Finnland via sverige, til Norge skulle gå greit. Dine norske importpapirer gjelder også ved grense paseringen finland- sverige. Men når du paserer den Norske grensa må du tolle inn valpen og få tollmyndighetene til å stemple papirene. ALLT VAREKJØP OVER 6000 NOK MÅ TOLLES INN. :lol:

 

 

Jeg fløy med min valp og det funket kjempe bra. Hadde den i bur under sete. Valpen må ikke veie over 8 kg og buret må ha målene 30*40*50 (hvis jeg ikke husker helt feil.). HUnd på flyet må registreres hos flyselskapet ved bestilling av bilett.

Og jeg syns å huske at jeg betalte 8 euro kiloen.

 

 

P1070122.JPG?imgmax=512

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere både fløyet og kjørt inn i Norge med valp fra Sverige , jeg har også fløyet inn valp fra England så den saken er grei.

 

Jeg skjønner nå hvilke krav som stilles for import fra Finland. Det jeg umiddelbart tenker da er at jeg synes det kanskje kan bli tidsnød om valpen må inn før den er 3 mnd. Oppdretter må jo chippe valpen + skrive en egenerklæring på at den kun har oppholdt seg i kennelen uten kontakt med dyr som kan smitte den med rabies. Muligens også ordne med pass til hunden. Denne dokumentasjonen skal jo da sendes med både til mattilsynet og det Svenske jordbruksverket ved evt kjøring via Sverige , og tilbakemelding på dette skal jo være gjort i god tid før jeg kjører hjemmefra for å hente valpen.

 

Noen som vet behandlingstid i mattilsynet og jordbruksverket ?

 

Kan jeg evt møte opp personlig på nærmeste kontor hos mattilsynet og få behandlet en evt søknad ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tilbød meg å komme og hente hos Mattilsynet, men det gikk så fort at det skulle jeg slippe.

 

Oppdrettern kan jo skrive en erklæring på at valpen holdes i et rabiesfritt miljø uten kontakt med ville dyr ganske så tidlig.

Min oppdretter tok i tillegg kontakt med sin veterinær, og fikk reservert et passnr og en id-chip, slik at hun kunne skrive dette i attesten.

Om oppdretteren er tidlig ute opp mot den finske kennelklubben, så vil jeg tro at registreringsnummeret vil være klart på et tidlig tidsounkt også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...