Jump to content

Sot på hylsekropp/utdrager spor


crazym

Recommended Posts

Heisann..

Var å skøyt inn kikkerten idag, og i den forbindelsen hadde jeg ladet opp endel.

Merket meg at på andre skuddet for dagen så var hylsa var sotet. Litt nedover kroppen og særlig i "rilla" til utdrageren.

Se bilde:

image.jpg

 

Fulgte med på skudda som fulgte etter men det var kun på denne ene patronen dette skjedde.

Kan jeg har slomsa litt med pussen og at det ikke var helt tørrpusset i kammeret?

Var lenge siden sist jeg hadde skutt med rifla og jeg gikk ikke over den noe mere nå før skyting.

 

Ellers syntes jeg det var litt mer soting enn normalt nedover kroppene. Ikke mye men litt mer enn jeg har sett tidligere.

Dette var andre gangen jeg skøyt med hylsene, og de er kun halspresset siden jeg tar vare på de som er skutt i mitt eget kammer.

Kan sotingen har noe med dårlig kulehold etter halspressingen?

 

Ladedata var:

155gr Nosler Custom Competition/BARNES 30 CAL 308 155GRS MATCH BURNERS

44gr N-11 krutt

CCI tennhetter

COL 70.2

Laupa 308 hylser (halspresset en gang)

Link to comment
Share on other sites

Ladedataene ser jo greie ut.

Jeg bruker 43-45grs N11(lotene varierer jo litt på skytterlagskruttet)

150grs Sierra MK i 308.

Lapua hylser.

Col 69.90mm

 

Halspresser ved første lading. Ved første skyting er det minimalt til ingen soting. Videre lading av hylsene med halspressing da også, resulterer i litt soting på halsen og ørlit nedenfor halsen. Jeg ser ikke på dette som noe problem.

Messingen blir hardere og hardere etter hver skyting.

 

Hva slags die type bruker du til halspressinga? Kan det muligens være dårlig kulehold som skaper sotinga?

Har du kronografert skuddene. Lengde på løp? Var det kun sot som var annerledes på hylsene?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hallois.

 

Skal vi se, først siste bidrager her: Ingen sprekk, bare lyset som tuller med en :)

 

Ellers bruker jeg lyman ladesett og lyman dier.

Det kan være litt dårlig kulehold evt ja. Følte det var litt "lettere" å presse på plass kulene etter halspress enn ved nye hylser.

Har ikke konografert skuddene nei, men dette burde jeg nok fått gjort.

 

Har standard lengde på løpet 61cm

Det var KUN sot som var anderlednes fra tidligere ja. Var ingen forskjell i rekyl eller vanskelige løft av hevearm. Regnet heller ikke med at jeg hadde for harde ladinger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...