Jump to content

SAUER 202 TAKE DOWN


skytteren

Recommended Posts

Er det noen her som kan fortelle meg hva som er forskjell på Sauer 202 og 202 Take Down? (skjønner at den ene kan demonteres enkelt) har en kompis som vurderer å kjøpe seg en 202 Take Down. Han har ringt litt rundt på forskjellige foretninger for opplysninger å pris, og fått noen artige opplysninger. Er 202 TD kassa større enn std 202? Han har fått opplyst at kjøper han den i .375 H&H, så kan han også ha løp i 3006, men ikke .308??? Har også fått opplyst at hvis han skal ha to piper, så må dette bestilles samtidig, for disse må tilpasses. ????? kan dette stemme. trudde at vi var kommet lengre i 2013, var vel slikt dem holdte på med for 100 år siden, eller? betyr dette at hvis man kjøper en 202 Take Down, og skal kjøpe seg en pipe senere, så må børsa sendes til Sauer?? høres utrulig ut, eller?

håper det er noen som kan svare :forvirra:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Alle TD fremstokker er tilpasset de piper som tilgjengelige i TD kalibre/ profiler.

TD leveres i kalibre fra 6,5x55 opp til 458 LOTT.

Ved skifte mellom kalibergrupper må sluttstykke og magasin kjøpes. Dvs bytte fra 300 Win mag til 30-06.

Pipene må ikke tilpasses hver enkelt våpen.

 

Forskjellen på standard 202 og TD er hurtig pipeskift på sisnevnte.

Dette var kortversjonen.

Link to comment
Share on other sites

her står det jo tydelig at Take Down ikke leveres i .308. at pipe nr 2 må tilpasser har han fått opplyst av flere forhandlere, hvis det du sier er rett, er det mange der ute som forhandler Sauer som ikke har peiling, en av forhandlerne vi har vært i kontakt med, hadde aldrig hørt om 202 Take Down :trist:

Link to comment
Share on other sites

Sauer 202 take down er tyngere en standar 202 pga magnum kasse og pga ekstra stål ved låsing av det todelte forskjeftet og låsingen av løpet.

Take down leveres i cal 6,5x55 270win 7x64 30-06 8x57js 9,3x62 disse bruker medium bolt, magnum bolt ved cal 6,5x68 270wby.mag 7mmrem.mag 300win.mag 300wby.mag 8x68s 375h&h.mag 416rem.mag og 458lott, magasinene er det flere typer av selv om enkelte magasiner kan brukes i flere calibrer så er det forsjeld på 9,3x62 kontra 8x57js 30-06 7x64 270win 6,5x55 magasinene og det er et eget magasin for 375H&H mag, 416 og 458 er jeg ikke sikker på.

Løpene passer i riflen uten tilpassing men det kan hende di er veldig trange å få inn og ut, hvis man må bruke makt for å få de inn og at man må knakke sluttstykket hardt fler ganger bakover mot sluttstykkestopperen så må de rett og slett poleres i pipehylsa som skal i låskassa, dette gjøres av en børsemaker med dreibenk og er en reklamasjon og garantisak, jeg måtte gjøre dette med 300 win mag løpet mitt og det tar bare 2-3 minutter å gjøre det.Forsjeftet passer alle løp som leveres til take down.At 308win ikke leveres i take down er fordi den korte patronen blir i minste laget for den store romslige magnumkassa, 338 lapua mag leveres ikke til sauer men jeg skulle ønske det men da i enn magnumbygget 200STR kasse som uheldigvis ikke finnes.

Sauer 202 take down er en tung rifle som egner til behovet magnum og tunge magnum calibrer samtidig at man har mulighet for medium calibrer, å jakte med denne i norge blir det gjerne posteringsjakt da du merker den godt på skulderen i tungt terreng.

Jeg kjøpte min take down primært for afrikajakt i cal 375H&H mag og 300win.mag men har luftet den på postjakt på elg å jeg må si den 375n funka på elgen :winke1: .Men bortsett fra tyngde pris og ekstra kostnader rundt bolter og magasiner er dette det grommeste pipebytte systemet :mrgreen:

PS det er kun en låskasse av type magnum i take down og 338 win mag leveres ikke så vidt jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...