Jump to content

Foxterrier vs Tjt til minkjakt?


Sauer 6,5x55

Recommended Posts

Har i lengre tid gått å vurdert en ny hund til minkjakt. Har en dachs som fungerer helt greit, men den blir noe treg i steinrøysene og etter ett par fulle dager på rad må den hvile p.g.a såre poter.

 

Har sett på flere raser, finsk spets, lundehund, tjt og foxterrier. Heller nå mot de to sistnevnte.

Har lite erfaringer med terrierrasene så håper på litt hjelp her til å bestemme meg.

 

Jakter på det meste fra mink og ryper til elg men har både dachs og Dreagle fra før. Bruksområdet til denne hunden er i utgangspunktet minkjakt, litt revehi, muligens ettersøk. Usikker på om jeg ønsker å prege den på klovvilt da de hundene jeg alt har dekker det behovet.

 

Fordeler jeg ser med TJT er: Liker utseende på den (glatthårete) bedre, mulighet for å bruke den som drivende hund.

 

Fordeler med Foxterrier: Mindre skarp i hi og dermed en bedre sprenger? Bedre gemytt?

 

Tar imot alt av råd fra dere som har erfaringer med rasene :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Foxterrier og er godt fornøyd med det. Jeg har hatt hunder med meget godt søk og hunder med dårlig søk...snakker minkjakt. Det er vanskelig å vite på forhånd da dette ikke er et avlskriterie for de fleste. Jeg mener det er større sjangs å få en god sprenger av en Foxterrier enn en Tysker. Tror det er større sjangs for en Tysker som blir liggende leeeenge enn en Foxterrier. Det finnes nok eksempler innen begge rasene begge veier men personlig føler jeg sjangsen er størst for en god sprenger hos Foxen.

 

En Tysker med drevlinjer tror jeg også kan bli i største laget kanskje for hijakt + de Tyskerne jeg har sett på mink med drevlinjer bak ofte er veldig løse i kjeften. De har en tendens til å " virre " rundt i full los over et for stort område , men her gjelder det vel kanskje å kjenne sin hund som på mye annet. Inntrykket er at Foxen er flinkere til å " pinpointe " akkurat der det er interessant. Men har sett for få Tyskere til å konkludere.

 

Dessuten liker jeg fargene til Foxen som har mye hvitt i seg , for å skille seg ut fra viltet som jaktes , for på både minkjakt og hijakt skje ting fort :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det har ikke noe med å være trigger happy eller ikke , det er EN av flere faktorer til om man skal skyte eller ikke når ting skjer fort. Og det gjelder kanskje spesielt minkjakt der minken ofte ikke springer mer enn 1 meter eller 2 før den er i neste hull , og en erfaren terrier som vet hvor minken kommer er rask...svært rask

Link to comment
Share on other sites

Til mink så er vel begge raser meget bra. Mener jo at en minkhund aldri kan bli for skarp så at tyskern i snitt er endel skarpere en fox ser jeg på som en fordel. Men det at tyskern også har en forkjærlighet på f.eks rådyr og rev og driver disse så kan være en ulempe. Vi har stått og venta på både tyskere og dachser og hørt på los når vi egentlig skulle ha jakta mink.

Det er nok lettere å få tak i en fox som bryter suverent på rev enn om man kjøper en tysker.

Men mye av det kommer jo an på skarpheten også. En veldig skarp hund sliter nok litt mer med hyppige brytninger enn en halvslapp hund.

 

Skulle jeg hatt en hund kun til minkjakt og ikke hadde så veldig mye tid å trene og jobbe med bikkja så hadde jeg vel kjøpt fox.

Men skal man jakte mye forskjellig og er en kompetent hundefører så hadde jeg uten tvil gått for en tysker.

Det finnes ikke en bedre terrier enn en bra tysker :)

Men når det er sagt så sitter jeg selv med en border terrier nå og er fornøyd med det (nr.3 i rekken faktisk)

Link to comment
Share on other sites

Det har ikke noe med å være trigger happy eller ikke , det er EN av flere faktorer til om man skal skyte eller ikke når ting skjer fort. Og det gjelder kanskje spesielt minkjakt der minken ofte ikke springer mer enn 1 meter eller 2 før den er i neste hull , og en erfaren terrier som vet hvor minken kommer er rask...svært rask

Sorry,men ser fortsatt ikke problemet!

En av de mest populære hihundene de siste 20 årene og som kompiser og meg selv har hatt over 20 bra av så har INGEN av de vært i nærheten av å blitt skutt på.

Minken er kvikk ja,men da får man la den gå til neste hull eller bruke flere hunder.

Vi jakta ofte med 3-5 terriere på mink og vi skøyt sjeldent.

Og ble det løsnet skudd så brukte vi 9mm Flobert og skøyt minken om hundene ikke kom til.

Stor hagle ble kun med om det var jakt på holmer og skjær

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker som oftest også flere hunder på minkjakt og jeg mener fortsatt det er til stor hjelp at fargene på hunden skiller seg ut fra viltet det jaktes på. Men om dere ikke skyter minken med hagle på flukta så skjønner jeg at du ikke ser det som et " problem ". Selv bruker jeg .410 på minken.

 

Må le litt når jeg tenker tilbake på en jakt jeg var med på etter en mink med 2 Tyskere , 2 Bordere , 1 Foxterrier , 1 Plotthund og en blandings støver...et evig kaos på en mink vi aldri turde skyte etter...men det gikk dårlig for den allikevel :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har innlegspatroner i .410 selv,men sjeldent brukt :)

9mm Flobert kan man skyte med inn i steinrøysa bare man holder bikkjene litt unna :)

Har lest og hørt at man aldri skal bruke mer enn en hund på mink,men vi kjørte 3 borderhanner,en foxtispe og tyskertispa mi under samma steinen uten problemer. Hasse med valper fra de var 4-5 mnd og prega de på mink allerede da.

Har man en valp/unghund og har mulighet til å slippe den sammen med en erfaren og stødig minkhund så er det verd flere timer kjøring

for å få gjort det! Finnes ikke ett menneske som preger en valp/unghund bedre på søk og funn av mink som en erfaren hund :)

Link to comment
Share on other sites

9mm flobert er sikkert fin ja, men er vel blitt vanskelig å få ammunisjon til den etter blyforbudet. Vurdere selv å kjøpe en ny kombi fra savage i cal 410 og 22lr. Bruker mest salongriflen men det kunne vært greit med hagle noen ganger også.

Synes det burde vært lov med salongpistol til minkjakt med hund, mener det er lov i Sverige, har ihvertfall sett det brukt på grevlingjakt der.

 

Bruker terrierene hørselen mye under losingen? Ser på dachsen min at det ofte tar litt tid før den skjønner at minken har flyttet på seg, ser for meg at en hund som bruker hørselen mer aktivt vil raskere registrere det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet med 1 strihårs dachs og 2 korthårs dachser og felles for de alle er at de merker seint at minken forlater. Korthårs dachsen kunne lose i flere minutter etter at minken hadde forlatt , sånt er håpløst synes jeg , men jeg vet jo ikke om alle er sånn. Denne dachsen var etter både drev og hilinjer. Dette har jeg aldri opplevet med en terrier , men om de bruker hørselen vet jeg ikke , men de har nok en høyere losterskel.

Link to comment
Share on other sites

Du får invitere oss ned til deg eller komme opp her på besøk 6,5x55 :D Har funnet 4 mink med bikkja siden eg snakka med deg sist, så dette kommer seg :D har ikkje skutt mink for bikkja ennå, da minken bare flytter på seg konstant!! Er ikkje lange biten mellom oss...

Link to comment
Share on other sites

Så bra da! Gøy at det har løsnet, ikke lenge før du har en da :)

 

Hadde vært moro å se en foxterrier i aksjon før jeg event. kjøper en, så det må vi få til. Må få noen nye områder å jakte på her først da det er kjemisk reint for mink på de områdene jeg har :twisted: Det nytter å jakte på dem ihverfall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter med både dachs og fox terrier og synes de utfyller hverandre bra.

Min dachs er fra hilinjer og ikke spesielt løs i kjeften. Han jager ikke lenge på klauv-vilt heller.

De lengste losene jeg har hatt på annet vil er rev, jagde 2-3 timer på det.

Fox terrieren jager alt vilt, men sjelden mer en 5 min.

Foxen bruker ikke så mye tid på søking som dachsen, men er på hugget med en gang det er noe fersk lukt på gang.

Link to comment
Share on other sites

Første minken blei felt for han i går formiddag :D :D Hann mink på 1,4 kg. Viss du ønsker har eg kontakt med ein person med tyskjakterrier også.. Du fortalte du kansje kommer oppover til bergen no etter romjulen, da kan vi sikkert ordne med jakt med både tjt og foxen min viss du ønsker det... Gi ein lyd på pm, så avtaler vi nærmere :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Får man anbefalt parring uten utstillingspremiering?

Spiller forsåvidt ikke noen rolle for meg, vet at begge foreldrene var gode på mink, rev og grevling så det holder for meg.

Sikkert ikke så populær avgjørelse for alle å ha uregistrerte kull, men valpen var nå født og jeg er fornøyd. Gleder meg til å få den i gang på minken :D

Link to comment
Share on other sites

Så lenge begge foreldre er registrert i NKK eller samarbeidende klubb så blir valpene registrert (så lenge det ikke ligger avlsforbud på noen av foreldrene) Så det finnes vel ingen annen grunn bak enn latskap eller det at man vil spare de kronene det koster å registrere valpene.

Pengene det koster å registrere ett kull fordeles jo på hele kullet når valpene selges. Ikke rare prisen man bør betale for en uregistrert hund.

Uten stamtavle så sitter man i teorien med en blandingshund. En man ikke kan hverken stille på jaktprøver eller som noen andre vil benytte i avl seinere om den skulle bli bra. Eller om man ved ett seinere tidspunkt ønsker seg valp etter egen hund.

Synd for rasen også om bikkja blir bra!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...