Jump to content

Ymse spørsmål om revejakt med hund.


bikkja

Recommended Posts

Hei. Har inntil nå kun bedrevet åtejakt på rev. Men, savnet etter hund er stort, og jeg synes att hi jakt med hund ser veldig spennende ut. Har desverre ingen bekjente som driver med denne typen jakt og er helt blank. Har kun erfaring med stående fuglehunder og der går jo det meste på instinkter.

 

Jeg har sett noen filmer av ekornligan og Boris, han er vel en border terrier. Det ser ut som en fryktelig fin hunde type. Så hvis ingen andre har noen virkelige gode forslag så er den førstevalget pr nå.

 

Jeg lurer litt på trening av hi hund. Er det noen som har noe god litteratur å anbefale?

 

Jeg lurer også hvordan man finner hiene. Tar man med hunden og følger revesporet med hunden i bånd? Eller slippes hunden ut i søk. Her hvor jeg bor er det masse reve og rådyr spor. Så jeg sliter veldig med å finne hiene.

 

Er det overhodet mulighet for å trene en border i å finne skadeskutt rev. Herover er det ingen som kan hjelpe til ved evnt skadeskyting da de fleste dessverre ikke ønsker att bikkja dems skal preges på rev. Har opplevd en skadeskyting av rev selv og syntes det var virkelig ille og ikke finne den igjen. Så hadde vært fin å ha en hund til dette bruket også.

 

Håper virkelig det ikke ble for mange dumme spørsmål, men er helt blank ang både hi jakt og ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg Foxterrier og trives med det. Gode hihunder får man i alle raser bare man velger rett linjer. En hihund beregnet på rev må være bevegelig i hiet , dvs den må ut med jevne mellomrom slik at mikkel gis mulighet for å forlate. Da er det sprengerlinjer som gjelder.

 

Grunnen til at jeg har Foxterrier er at jeg synes fargen er fornuftig , den skal være minst 50% hvit , da skiller den seg ut fra de dyrene den brukes på. Og på hijakt skjer ofte ting fort. Har lykkes bra med de foxene jeg har hatt da de har vært gode sprengere. Liker også pelsen til foxen som er svært lettstelt , og det er greit med endel besøk hos de underjordiske.

 

Skulle jeg ikke hatt Foxterrier så hadde jeg valgt en glatthåret Parson Russel terrier. Har jaktet endel med gode Bordere , men for meg blir fargen feil + de jeg har sett har et noe " tregt " søk når det jaktes mink , ikke sikkert alle er slik da. I tillegg må pelsen nappes. Som nybegynner på hihunder ville jeg iallefall holdt meg unna Tysk jaktterrier , der KAN du få for mye av alt :wink:

 

For å finne revehi....blir mye å skrive , men sørvendte skråninger , nedenfor berg i steinrøyer / urer , grøftekanter osv osv. Jeg vet ikke hvor du bor i landet , kysten eller innlandet men blir mer å skrive om til at jeg orker...akkurat nå iallefall :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...