Jump to content

Rifle til rekrutt, jaktfelt?


HyprJinta

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg søker litt hjelp nå.

I den lokale jakt- og fiskeforeninga mobiliserer vi litt for å få opp litt interesse for jaktfeltskytinga, og målet er en real bunt skyttere til NM på Løten.

Jeg har siden i høst drevet litt som instruktør for ei jente på 9 år. Hun er ei utrolig tålmodig, konsentrert, rolig og flink jente, og hennes (og mitt) mål for henne nå er å få henne med på NM. Hun er kjempeinnstilt til dette, og jeg har veldig tro på at denne frøkna blir det skyter av!

 

Utfordringen nå er at vi sliter med å finne et våpen til henne, som passer, og som kan takle 200meter på NM.

 

Den største utfordringen er lengden på våpenet. Jeg er også litt redd for at 6,5x55 kan bli kraftig nok for den vesle jenta, så kaliber .222/.223 er nok å foretrekke.

 

Er det noen som vet om noe slikt - og aller helst som det hadde gått an å fått lånt til et SVÆRT GODT FORMÅL; litt trening i forkant av NM og NM?

Jenta har forøvrig alltid en instruktør med seg når hun skyter.

Link to comment
Share on other sites

Udmerket forslag fra Sauer 150. Andre aktuelle kan være f. eks. Remington 7 i .223 eller Tikka M595 i .222 eller .223.

Sønnen min har en M595 i .222 som han fikk til 12 årsdagen, og det har fungert helt supert. Vi valgte å ikke kappe stokken selv om den var litt i overkant da han fikk den, og det viste seg å være et riktig valg for ham - mindre enn et år senere satt den perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...