Jump to content

Et par spørsmål fra en nybegynner....


tjbergli

Recommended Posts

Guttungen og jeg gikk ned i furterommet for å få juledagene til å gå. Fant ut at vi skulle lage hver vår kniv. Bestilte blader fra Helle, men siden vi begge er av det utålmodige slaget, kjøpte jeg 4 Morakniver som jeg flekka plastskaftene av. De 2 første ble nok ikke akkurat svennestykker, men ikke verre enn at vi kommer til å prøve å sy slire til de etterkvart. Men nå nå er vi igang med kniv når 2. Har limt sammen en mahogny-bit og en eike-bit med lær som mellomlegg. Så til spørsmålene: bør jeg lime skiftet til tangen før jeg starter bearbeidingen? Har limt med epoxy, men vil læret holde når jeg går løs med båndsliperen? Og, siden jeg ikke hadde langt nok bor til å bore ut for tangen, gløder jeg tangen på den første kniven. Vil limet tåle varmen? Takknemlig for tips :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Limet vil holde, det gjer iallefall mitt. Men eg syns ofte det er vel så greit å bearbeide skaftet imens bladet er montert. Og det er antageligvis mykje lettare å kutte tangen enn å begynne å gløde. Å ha ein kjempe lang tange er ikkje nødvendig på eit vanlig knivblad.

 

-Aslak.

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

Det er ofte ikke noe problem å ofte kutte tangen. Det er lurest å ha den så lang så mulig, for det gir endel ekstra stabilitet, men ofte så er limet så sterkt at dersom du knekker treet fra hverandre, så er det treet og ikke limet som gir etter.

Det er lurt å bruke full tangelengde, og gjerne litt ekstra hvis du har tverrsaget emne, eller noe som ikke er så altfor sterkt. Noen skjøter også på en ekstra stang for å ha nesten gjennomgående. Et støttestang eller imellom lagene er ofte lurt også.

Epoxy har jeg brukt i de fleste knivene, og varmegang er ikke så stort problem. Dersom du har metall i sammenføyningene kan det derimot bli endel varmere og hvis du sliper for lenge på samme sted på båndsliper, så kan det smelte limet. Derfor bruker jeg en annen type lim til disse knivene, som heter Insta Cure. Du får flere typer av de som har forskjellig herdetid, og andre varianter av samme lim med andre navn. Sist jeg slipte på lær, så gikk det helt fint.

Hvis du skal brenne inn tangen, så kan du vurdere å bruke skjell-lakk?

Jeg lagde endel kniver hvor jeg lagde skaft først og så satte i bladet. Men hvis du har en tange som er f.eks 7 cm, så syns jeg det er utrolig vanskelig å skulle treffe 100% riktig med vinkelen du borer ut. Også det å lage åpningen minimal rundt bladet for å ikke lage glippe. Du kan ende opp med en "uppnosig" kniv, eller en som bladet stuper ned på. Den kan også gå ganske skjevt til sidene, ved bare et par graders feil vinkel. Derfor borer jeg ut en åpning til tangen i alle delene først. Jeg setter alle delene sammen, og er veldig nøye med den delen som er ytterst mot bladet, og filer den til for å få liten åpning. Så limer jeg alt sammen, og deretter lager skaftet.

Da blir det utrolig mye lettere å sikte, og få til en fasong som ser bra ut. Bare husk å pakke inn bladet, så du ikke skamskjærer deg...

 

- Berserk

Link to comment
Share on other sites

Tak for tipsene, Berserk! Høres fornuftig ut :D

Ble nok litt ivrig igår ettermiddag, så jeg limte emnene sammen. Satte inn to 6mm treplugger i skjøten. Var nok i største laget.... Satt de ganske tett, så jeg håper ikke de dukker opp under utformingen skaftet! Men ved neste prosjekt, vil jeg nok

- ta hull for tangen før jeg limer

- finne noen mindre plugger. Trodde de fantes i 4mm men finner ingen som leverer det. Var inne på tanken om å bruke biter av en maskinspiker, da disse er riflet og sikker gir limer gått feste. Men det ble med tanken :forvirra:

 

Har kjent litt på sammenføyningen nå i dag, og det virker som om bitene sitter gått.

Dette er som sagt skaft nr 2 for min del, og jeg har sålangt bare brukt materialer jeg har hatt liggende (faktisk etter min far som døde i 1968!) Men jeg ser jo at det er mye fint som blir lagd i masurbjørk ...., så det blir vel å prøve det snart!

Link to comment
Share on other sites

Bilder? Med så mange flotte kniver som det er her på forumet, så blir det nok heller knivkurs på meg!

 

Og så et siste spørsmål (i denne omgang) Er bor og hullrasp fortsatt den beste måten å ta hull for tangen? Er ikke lett å få pen overgang fra blad til skaft på den måten! Eller er det kanskje her man "skiller klienten fra hveten"?

Link to comment
Share on other sites

Dersom en lager en kniv med lang tange, og ikke noen forholk, så er det veldig vanskelig. Jeg har slutta med det. Alle mine kniver har holker av et eller annet slag.

Da kan en bore igjennom holkbiten med et lite bor, og file til åpningen. Da får en det fortere tett. En kan da bore ut resten av skaftet i flere deler, eller ta alle samtidig og så nøye som mulig. Det må jo være nøye det og, men det må ikke være SÅ nøye. Ingen av knivene jeg lagde ved å bore ut hele skaftet uten holker ble noe tette og fine. De fleste knivene mine er ofte delt mange plasser, så hver del er liten nok til at jeg kan bore de ut rimelig enkelt.

 

- Berserk

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som er god oppskrift, som jeg kommer til å adoptere. Med stål fra Morakniver er jo dette rene prøvekaniner! Og jeg lærer, både av rådene jeg får og av egne feil: Har akkurat grovslipt det siste skaftet, og ser at mønsteret i treverket i de to bitene passer dårlig overens! Som sagt, jeg lærer.....

 

Takk for gode råd og vink så langt :)

Link to comment
Share on other sites

Bilder? Med så mange flotte kniver som det er her på forumet, så blir det nok heller knivkurs på meg!

du trenger hovedsaklig 1 ting for å lykkes å det er tålmodighet! hvis du stresser med å bli ferdig osv så blir det skjeldent bra, og la kniven velge litt selv, ikke bli stående fast på hvordan du vil kniven skal bli om det skeiser litt.

 

og les litt rundt på div forum og se videoer på youtube, jeg GARANTERER at det funker å være selvlært, jeg har selv ikke gjort annet enn å lese noen knivbøker og å prøve meg frem. du kan starte med å bestille kit`s og lage kniver fra dem før du begynner å improvisere.

Link to comment
Share on other sites

Du traff nok et ømt punkt der: tålmodighet er nok ikke min sterkeste side...... :oops:

Men jeg jobber med saken :mrgreen:

 

Var på biblioteket og fant noen bøker, både tips og inspirasjon å hente der ja

Ambisjonsnivået mitt er nok noe lavere enn hos enkelte her, tenker meg at harmoniske og vellagde brukskniver er et greit mål. Mye av det jeg ser her på forumet er jo kunsthåndverk :clap::clap:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har vi kommet så langt at vi skal prøve oss på den først slira. Hva trenger jeg, og hvor kjøper jeg det fra? Er klar over at svaret er litt avhengig av hva furterommet er utstyrt med fra før, samt ambisjonsnivået når det gjelder slire.

 

Lær (rårandslær?)

Nål og tråd - hva slags tråd?

Syl med oval nål?

Link to comment
Share on other sites

Det eg bruker når eg lager slir er: Lærsaks, høvel, salmakernåler, syl (oval), korkunderlag (når eg stikker med syl), falsebein og div. pregejern, farge, lærfett og finish.

 

Sikkert glømt noko. Utstyret kan fåes mange plassar, Norske sider: http://www.skinnlaaven.no http://www.sloyd-detaljer.no

Eller som Tom skriv over så er det ofte fint å bestille frå utlandet om du skal ha i stort kvanta: http://www.nordellknives.com http://www.brisa.fi

 

Mvh Aslak

 

Edit: Link til tråden der haretex lager slire: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=23&t=51813

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...