Jump to content

Jakte mår med salongen


Akanozze

Recommended Posts

Heisann! :)

 

Jeg tenker å jakte mår og evt mink på hytta etter nyttårsaften. Har ikke mulighet for feller, men bruker salongen. Hva har dere best erfaring med?

 

Har forøvrig sett sjøfuglbestanden stupe, i takt med voksende bestand av mår og mink. Ser mer mår nå enn før. :evil: Derfor blir jeg takknemlig dersom dere kommer med deres erfaring!:)

 

Salongen er forresten en CZ 455 Varmint 17hmr. :)

Link to comment
Share on other sites

Skutt endel mink og en mår i høst med både 22 lr og 17 hmr. 17 hmr er glimrende til lokkejakt men liker best 22 lr subsonic når jeg skyter for hunden, skarp gjenlyd i steinurene for hundeørene når den er så tett opptil skuddet.

 

Begge deler fungerer utmerket, og vmax i 17 hmr er utrolig effektivt. Kommer an på hva slags jaktform man bruker, slik jeg jakter har jeg sjelden hatt bruk for hagle, mye artigere å plassere ei riflekule på rett plass :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jakter ikke bestemt etter mår men treffer på dem noen ganger når jeg er ute etter minken. Måren jeg skjøt denne sesongen skjøt jeg i los for dachsen min, men fikk også inn en mår på lokk for ikke lenge siden, hadde bare tillatelse for minkjakt på denne plassen så måtte la den gå.

Jeg går målrettet inn for å utrydde minken i de områdene jeg jakter, måten jeg gjør det på er å begynne med hund, skyter endel for hunden og får med hjelp av den raskt overblikk over hvor de holder seg. Feller settes ut, spesielt i områder med grove urer der det er håpløst å få skutt dem for hunden. Går stadig gjennom området med hund både for jakten og kartlegging over bestanden.

Når jeg står igjen med mink som er vanskelig å få i feller eller for hund bruker jeg lokking, har nå opparbeidet meg god kunnskap over hvor de ligger i dagleie, så plasserer meg 10-50 meter unna og lokkker kontinuerlig med tysk fuglefløyte, hvis den ikke er kommet fram etter 5-10 minutt dra jeg videre til neste aktuelle plass, meget effektivt og spennende :D

 

Jeg lokker på veldig sikre plasser for mink, hvis man ikke har hund går det an å benytte sporsnø eller eventuelt plasser man ser dem. Vil tro at samme jaktmetoden kan virke på mår, men er vanskeligere å finne dagleiet selvsagt. Minken løper ikke langt for å komme på lokk, er ikke som reven, vil kansje tro det også gjelder for mår?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...