Jump to content

Juletrefot


Gere

Recommended Posts

Noe mer nøyaktig datert enn "en gang på 30-tallet - ihvetfall i god tid før tyskera kom" har min familie ikke klart å tidfeste det. Da var det ikke bare å gå i butikken og kjøpe hva man måtte ønske. Men da jobbet min farfar på mekanisk verksted og lagde seg en juletrefot av en 75mm hylse. Uvisst hvor han fikk den fra. Men den har vært hos en slektning i mange år nå. Jeg har gjort mange forsøk på å bytte den til meg uten å lykkes. Men her om dagen i et lystig lutefisklag fikk jeg en førjulspresang. Da fikk jeg juletrefoten! :D Så nå har jeg lovet at jeg skal ha juletre i år og.

Den er ikke spesielt vakker. Lakkert rød, flassete og fæl, men det er et artig minne om min farfar, og arti' for en som samler patroner. Den er merket RP 1903 75.

Usikker på hvordan jeg skal behandle den. Om jeg skal ha den som den er, pusse fram messingen eller hva. Men heller til det første.

Så her ser den ihvertfall ut:2rr1k0h.jpg24lo5qg.jpg

Noen som vet hvordan den hylsa så ut orginal, for jeg antar den er kortet litt?

 

God jul alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

Hylsa er til en slik kanon .

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Ehrhardt_7.5_cm_Model_1901

 

En til her: http://www.forsvarsforening.no/lokale-f ... old?id=132

 

Hylsa di er muligens av de første Rødfos Patronfabrikk (senere Raufoss Ammunisjonsfabrikker) produserte til disse kanonene. Lenge var 1904 de eldste kjente årstallet, jeg fant så 1903 for mange år siden. Men mulig der også er dukket opp 1902 også men jeg er ikke sikker.

Jeg har en slik med granat staende

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...