Jump to content

Riflepakke Howa Hogue 223


tesmo

Recommended Posts

Hei

 

Er ny på Forumet, men prøve med et innlegg. Jeg har sett litt på følgende riflepakke:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=28339529" target="_blank

 

Jeg er ikke noen våpen ekspert og har bare basik kunskaper fra forsvaret. jeg otk jegerprøven for 7 år siden, men har ikke fått kjøpt meg noe våpen enda. men tenkte jeg skulle invistere i et våpen i vinter, For det byr seg en anledning til å gå på gåsejakt hos svigers til høsten.

 

Så jeg vil gjene høre om folk har noen erfaringer med de forskjellige komponentene i pakken.

 

Jeg har hørt og lest mye bra om Howa, men har ikke hørt noe om kikkertsikte og lyddemperen.

 

Håper og få høre en del erfaringer :)

Link to comment
Share on other sites

Heisann! Syv år siden, ja da er det på tide å komme igang! :) Først og fremst, for å sitere en kamerat; Howa gir uforskammet mye kvalitet for pengene, og den mannen vet hva han snakker om. Jeg gikk selv til innkjøpt av denne pakken (eldre, brukt) på bakgrunn av denne anbefalingen, og det er et kjøp jeg aldri kommer til å angre på! Makan til rifle skal du jaggu betale store penger for, for de er helt super. Hogue stokken føles varm uansett vær og gir et fantastisk grep uten å føles klebrig, og selv med OXO Bison (superbillig dårlig kikkert, fulgte ikke med pakken), klarer denne rifla fint en snusboks på frihånd, og en kolakork med anlegg, og mer kan en ikke be om! Det eneste jeg vil råde deg til å gjøre, er å ta den i .308 eller .30-06, og med god grunn. Da kan du bruke den til gås, men har også rifle til alt annet vilt i Norge når kjangsen byr seg! Bruker du en litt butt helmantlet kule på gåsa, blir den liggende med lite ødeleggelse :) Du kommer til å angre på .223 den dagen du veldig gjerne skulle vært med på storviltjakt, selv om det er et overlegent kaliber å ha i garderoben. Demperen kan jeg bare SITERE bra ting om (da pakken min inneholdt annet merke), den er kort (bygger godt innover pipa), og pga den tjukke pipa kan du fint kappe til 47ish cm og likevel få den dempet så lavt at JAKTSKUDD uten hørselvern går veldig bra, og da har du er ekstremt driftsikker og hendig liten rifle med meget fin balanse til alt norsk vilt:) Mekanismen er også meget tight og smooth, og har svært lite "rikling". Skulle du ønske løst magasin seinere koster pakken med dette 895,- og er satt på plass med to skruer på minutter, skjønt JEG anbefaler det supre hengslede underbeslaget da dette aldri vil kunne falle ut og bli liggende igjen i skogen (les; du står der og mangler futt når du virkelig trenger det!).

 

Du kan kort sagt ikke få mye bedre første-rifle enn denne pakken til under 10k, og det signerer jeg på når som helst! Jeg har lenge vurdert å bytte til en ny Ruger Gunsite Scout eller noe i den dur, men jeg klarer ikke tanken på å kvitte meg med denne overlegne saken!

 

For ordens skyld har jeg en Howa Hogue 1500 (OD-green) SS i .308w, med en Viking demper montert på 47cm løp. Dette er slik pakken ble levert før, og jeg kjøpte den brukt og har aldri hatt så mye som en eneste negativ opplevelse eller tanke med den. Drit i det negative du måtte høre om Hogue stokkene om at de er for myke til presisjon-skyting osv, du vil aldri merke det. Du vil heller ikke merke forskjell på den kikkerten og de til 2-3000 mer. (Det kan du legge i en skikkelig kikkert lenger ned i veien, eventuelt kjøpe skikkelig nå, som du kan ta med til dyrere rifler i fremtiden, og da bruke Nikon'en på en .223 eller salong. Jeg klarer meg meget fint med min OXO Bison 4-12x50 til 1399,-, skjønt jeg ønsker meg kvalitet den dagen jeg ikke har andre VÅPEN på ønskelisten ;) )

 

LØP Å KJØP!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...