Jump to content

Soft-Seating


Osse

Recommended Posts

Er det noen her som kan utbrodere øvelsen Soft-Seating? Etter hva jeg har oppfattet har man innrettet kammer og ladeutstyr slik at man bare setter kula med så lite hold at den tar i riflinga og trykkes ned i hylsa mens patronen kamres. Det er også alt jeg har funnet ut. Noe å tenke på når jeg skal ordne meg en 6,5x47?

Link to comment
Share on other sites

Du trenger et tight neck kammer. Så må du dreie hylsene slik at halsen ("brass springback")ikke utvider seg mer enn at de griper LITT om kula igjen etter avfyring.

 

Jeg har brukt det i 308 på etpar langholdstevner. Funker fint. Det er en måte å sikre LIKT hold i halsen på kula, da stoppen i bommene gir likt starttrykk. Det krever noen hylser, og litt skyting for å sortere ut de hylsene som tilslutt oppfører seg likt. Da er det bare å dunke ut hetta, sette i ny og fylle krutt og sette kule. Hylsne jeg har (10 stk) har jeg skutt 40 ganger, og de er a) like lange og b) soter naturligvis ikke på halsen...

 

Det negative; Mye dill, og andre metoder er enklere. Bytter du kule er selv de ørsmå dia. variasjoner nok til at du må lage nye hylser. Det er noen som sverger til metoden. Jeg sverger ikke, men kan komme til å bruke den igjen.

 

Et annet tips er å kjøpe et Load force meter(vektcelle i pressa) som måler settetrykket når du setter i kula. Da kan du lade 100 og bruke de som har LIKT settertrykk til seriøst bruk. Det bruker jeg nå, fordi det er E N K E L T :D

Link to comment
Share on other sites

Går det ikke an å gjøre det samme ved å å tilpasse ekspanderen med diameter som er slik at kuleholdet blir lett nok til å trykke inn kula ved kamring da? . Hvis det går å gjøre det slik blir det kanskje veldig enkelt :?:

 

Det er ikke sikkert dette er verdt bryet ved semi-langholdskyting men det hørtes enkelt ut da jeg leste om det første gang.

Link to comment
Share on other sites

Mulig, men du må uansett dreie hylsehalsene. Ellers vil du ikke få likt hold, nemlig nesten ingenting. Da vil noen sitte, og noen dette nedi hylsa.

Teorien er at du skal benytte de skutte patroner i et 100% rett kammer. Da har du en patron som med "luftpassning" får en retthet og likt hold som øker presisjonen.

Så er det også slik at det ikke alltid er sånn. Derfor er dette er prøve/feile metode. Du kan heller ikke lade fra magasin.

Å tilpasse mandrellen kan gå,men da er det i tilfelle starttrykket av kula i bommene som oppveier ulikt hold...og det var vel meningen å unngå?

Link to comment
Share on other sites

Nei slike patroner må vel lades på standplass og bæres nennsomt til benken tenker jeg. Bruker en standard "follower" som er limt i bunn av stokken. Har ikke pipe enda...

 

HS Precision skrev:

Å tilpasse mandrellen kan gå,men da er det i tilfelle starttrykket av kula i bommene som oppveier ulikt hold...og det var vel meningen å unngå?

 

Tanken var at litt variasjon av lite hold skulle bli omtrent ingenting. Og så slipper en kanskje endel arbeid med å måle avstand til bommene, de slites vel såpass at man ikke kan håpe å skyte på hundrevis uten å justere settedybde?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...