Jump to content

Vern om ditt vilt......


mork

Recommended Posts

Skulle kjøre et fint slakt til viltslakteriet fredag. Hadde hengt 14 dager i fin temperatur, og slaktet var klar til å nedskjæres. 60 kg spissbukk skulle foredles og selges til en bekjent av en bekjent. Dyret var feltkontrollert og funnet godkjent.

 

Slaktet var hengt opp på vedskjulet nede hos far min, i mangel på plass på den vanlige plassen på låven. På vedskjulet er det god lufting. Dørene var lukket. Men, ei skyvedør hadde ei glipe. Ikke noe jeg la merke til.

 

Vel, da jeg kom innpå huset, ble jeg mildt sagt sjokkert! Bildet taler for seg selv. Fant noe bunnhår nedpå nakken på dyret. Kloremerker oppover. Og det var spist mange kilogram fra bogen og opp til låret på den ene siden!

 

Jeg bruker til vanlig viltnett. For å unngå problem med fluer. Det problemet var utelukket mtp. temperaturene som har vært.

Slaktet hang 70-80 cm opp fra gulvet. Der gjorde jeg tabben! Kunne heist det oppunder taket, og da hadde jeg hatt 2 m ned. Men, det slo meg ikke at uvedkommende skulle gå på slaktet på denne måten....

 

Da jeg fikk summet meg og konstatert at alt må kasseres, satte jeg opp grevlingfella innpå vedskjulet og la inni en kjøttbit. Heiste slaktet lenger opp og slo av lyset og lukket døra. Et par timer senere var synderen fanget. En illsint villkatt med samme farge som hårene jeg hadde på slaktet hadde gått i fella. Har tidligere utilsiktet fått tamkatter i fella, og de har oppført seg rolig. Denne var vill i ordets rette forstand. I mangel på bedre straff, lot jeg den få ei .22 lr i bakhodet.

 

Slaktet er ikke annet enn reveåte. Lærdommen var dyr. Må det aldri skje igjen!

Bilde0718.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den katten må ha blitt ganske stor av å spise så mye kjøtt?

Synd med slaktet ditt. Våre slakt henger i samme høyde som ditt, men vi har aldri opplevd noe sånt. For et par år siden hadde en kjøttmeis kommet seg inn i viltposen og hakket litt på et lår, men det låret spiste jeg selv og jeg lever ennå. Men jeg er veldig glad i kylling og egg ;)

Håper å få tatt feltkontrollør kurset ila neste år.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Vet hvordan du har det.... Glemte og lukke garageporten i går før jeg slapp ut hundene, 2 Fauver. Mistet begge bogene og nakken på dyret (rådyr). Syntes det var rart at de vanligvis matdesperate bikkjene takket nei til kveldsmaten, oppdaget jo hvorfor i morges :( Jeg saget av dyret et lite stykke ovenfor der hundene hadde kost deg og håper på det beste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...