Jump to content

Kennelhoste


Ripp 90

Recommended Posts

var på utstillingstrening forje tirsdag. Forøvrig ein foxterrier på 10 måneder!!

 

Han er sikkert borti mot verdens ivrigste krabat og vanligvis liker han ikkje at det blir for mye ro i heimen. ELSKER fart og spenning.

I går skjedde det noe merkelig. Merka det tidlig på dagen, da han gjekk og små hosta. Dette blei bare verre og verre utover dagen og etter kvart begynte han og spy etter noen kraftige hostebyer. Slapp og VELDIG klengete er han også blitt :( Presser seg inn til meg og ligger der heilt slapp og vil bare sove.

Børsta av han noen hår tidligere, da eg skulle til og støvsuge di opp var han plutselig blitt redd støvsugeren også :o :O foxterrier som er redd for støvsuger??

Ringte til dyrlegen og symptomene hella mot kennelhoste.. Var på utstillingstrening med han forje tirsdag og der var det 1 valp som nett hadde hatt kennelhoste. Mest sannsynlig er det der han har fått det fra då!!

Er det noen som har vert borti dette før og kan fortelle meg litt om det? kor lenge det varer, smittsomhet osv osv.. Har fått noen svar fra dyrlegen, men alltid kjekt og høre andres meninger også.. Har blitt fortalt og holde han vekke fra andre hunder i minst 10 dager?? tenker minst 3 veker eg!!

Skikkelig trist og se på denne ivrige krabaten som vanligvis elsker og leke, sprette, og ikkje minst rive i stykker mårskinn :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en raid på alle hunda etter ei utstilling for snart 2 år sida.

Jeg holdt dem unna andre hunder lenge over 10 dager, var nok nærmere 3 uker.

Etter samråd med veterinær (per telefon) fulgte jeg med på hundens almenntilstand sjøl - og det ble ikke gitt noen medisiner. Så lenge hundene ikke får altfor høy feber og er alt for fjerne mente min veterinær at det ikke var grunnlag for å gi medisiner.

 

Et termometer er greit å ha, og følg med på temperatur. At hunden får i seg nok næring og drikke er viktig. Prøv evn. å blande litt bløtfôr med litt vann, så dem får i seg væske.

 

Hold hunden i ro - minst 3 uker. Ingen påkjenninger, og når tre uker er godt starter en gradvis opptrening (ikke bråstart aktivitet).

Link to comment
Share on other sites

Litt høgere;

Vanlig ligger rundt 38-38.5 grader... Noen kanskje ned mot 37,5..

 

Det finnes mange typer eller grader av kennelhoste. Typen mine fikk var ganske hard, og fler hunder mista livet etter den utstillinga.

Jeg tenker som så at det koster ingen ting å være litt påpasselig - unngå å smitte andre ved å holde hunden unna andre lenge nok - og å ta det med ro ei uke el to til...

Link to comment
Share on other sites

Normalt sett går kennelhosten over av seg selv uten medisinering. Ro og kun korte tisseturer og ingen anstrengelser. Faren med kennelhosten er at den kan gå over til lungebetennelse, og det krever antibiotika.

 

Sjølv om hundene vaksineres mot kennelhoste kan de likefullt smittes. Det er dråpesmitte og man kan overføre det via kontakt mellom hunder eller via dine hender (utstillingsområder er rene smittefarmene).

 

Mine hunder har alle hatt kennelhoste og det var kun eldstehunden som ble syk. Hunden er smitteførende så lenge den hoster. Ha noen dagers sikring etter at hosten er gått over for å være på den sikre siden.

 

Jeg har nettopp vaksinert min valp og da fikk jeg råd fra veterinæren om å holde den unna andre hunder i nesten 14 dager slik at antistoffene skal få bygge seg opp ordentlig.

Link to comment
Share on other sites

I dag er han i mye bedre humør :D Hostinga har nesten gidd seg og humøret er mye bedre :D Etter vi hadde spist middag i dag kom han faktisk bort til oss med leke og ville leke :) Etter 5 min ville han ikkje stoppe, men så fort leken blei gjømt vekk var han plutselig veldig sliten igjen :P OVERIVRIG det er ikkje akkurat første gangen :) så no slapper han av igjen :)

blir og holde han vekke fra andre hunder i minst 3 uker framover!!

Tusen takk for informative svar. Det som er greit med kammeret, fluust i folk med masse forskjellig erfaring og situasjoner :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...