Jump to content

.454 Casull utfordring med hylser som blir skadd


janove

Recommended Posts

Sitter og lader litt Casull og har kommet meg opp i et problem jeg ikke har opplevd før.

 

På en del hylser så er det akkurat som at hylsa henger seg i krype dien og skader den.

 

Min tanke her er at det må være for mye krymp, men på samme gang så burde det være samme på alle hylser.

 

Noen som har en formening?

Link to comment
Share on other sites

Akkurat, hvis hylsene er av samme lot, lik tykkelse, tyder dette på forskjellig hylselengde, dette vil i såfall gi forskjellig krymp. Løsning bør være ev. trimming, og kansje stille inn dien på nytt etterpå. Dien bør kansje stilles in for hver lot av patroner med forskjellig hylselengde for best resultat.

Link to comment
Share on other sites

i dette tilfelle er det ikke snakk om ekspander die, siden jeg lader om ammo som er ladd før kraftig, slår kun ut kula, in i pressa under krutt dien, og videre til krymp, bruker en 550.

Slår ut kula, ja. Da ligger problemet i at hylsemunningen må utvides svakt for å "ta imot" kulen riktig, selv om du bruker mantlede kuler.

Hvis du bruker et kruttpål, som fyller krutt gjennom expanderdien, noe som er vanlig ved halvprogressive presser, vil du løse problemet med å justere ekspanderdien slik at den åpner hylsemunningen forsiktig.

Hva salgs kruttmål bruker du?

Hylsa blir jo ikke utvidet slik som ved avfyring, hylsehalsen blir for trang.

Det er nok helst i mantled ukrimpet rifleammo at det går bra å "bare slå ut kula og sette kula i igjen".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...