Jump to content

Zeiss Conquest 4,5-14x50 brukbart til elgjakt og rådyr jakt?


woofer

Recommended Posts

hei, er det noen som har erfarng med Zeiss Conquest 4,5-14x50?

jeg har ikke peiling på optikk men må ha meg ny kikkert nå pgr dugg i den gamle.

 

kikkerten jeg har nå er det 3-9x40, å dette er 4,5-14, er 4,5 formye zoom til denne typejakt? dyrene jeg har skutt har jeg skutt med 3 og 4x førstørring.

 

link til kikkerten.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=18335404

 

 

er det noen andre typer kikkert dere annbefaler til rundt 5000-6000kr?

tenker også på leupold VX-R, noen som har erfaring med den?

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg 4,5 er alt for stor forstørrelse på "minste zoom" til rådyr og Elg. Min erfaring er at det kan bli litt vanskelig å finne igjenn dyret i siktet, særlig på 2.dre skudd.

Jeg foretrekker 1,1-4 eller 1,5-6, som jo er ganske allround.

 

hvis du velger 6-12x... har du egentlig en kikkert for ganske lange hold, over 100 meter. Jeg har skutt de fleste av mine elger og rådyr på mellom 30-150 meter....

 

Men dette er bare mine råd og meninger... mange er uenig, vil jeg tro.... Særlig nå som "langhold" er inn....

 

edit: 2-12 derimot er jo en fleksibel pakke..... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hadde en 3-12x50 med lys, swaro på elgrifla før, den ble til åtejaktoptikk grunnet lysåpning.

Har 4-16x50 på æljspretterten grunnet jakt i godt lys.

Denne har nå også fått Zeiss compact point til elg/drivjakt.

4-16x50 på hogstfeltposter/rådyrjakt

Grunn: Kunn hår i optikken under 50 meter :evil: ..

 

Skal du ha EN kikkert til rifla sier jeg som alle andre i området 1-6/2-12.

Men dette kommer ann på terrenget du jakter i.(store flater eller tette kratt?)

 

Aimpoint/lignende er fint i tette jakterreng

1-6 holder til forsvarlig jakt på Elg og rådyr.

2-12 er bedre rådyr/rev/toppjakt optikk

Link to comment
Share on other sites

har selv den nevnte kikkerten og har brukt den på alt fra småvilt og sel til rådyr, hjort og elg. Foretrekker selv å skyte med relativt stor forstørrelse og jakter hovedsaklig storvilt ved smyg og lokkjakt. skyter da på alt fra relativt korte hold +- 50 m til 200+. har skutt rundt 70-80 hjort/rådyr og noen elg med dette siktet og en del mer småvilt og sel med det. godt fornøyd med forstørrelsen til mitt bruk.

 

grunnen til at jeg valgte å gå opp i forstørrelse fra kikkerten jeg hadde før (en 3-9x50) var at jeg stort sett alltid brukte kikkerten på 6-9 gangers forstørrelse uansett og savnet mer forstørrelse til de lange holdene. prøv å tenk igjennom hvilken forstørrelse du har brukt mest på kikkerten du har hatt når du skal bestemme deg for om du skal gå opp på 4,5-14x50. i tillegg må du tenke på, som flere har nevnt, hvordan biotop du jakter mest i. er det mye tett skog med trange elgposter kan det være like greit med lavere forstørrelse, men om du jakter elg i fjellterreng har det gjerne ikke så mye å si med litt ekstra forstørrelse.

 

kikkerten i seg selv er en god kikkert med god optikk til den prisen. er godt fornøyd med den selv. ser at kikkerten på bildet har såkalte "target turrets". selv har jeg hunting turrets på min. dette er jo en smakssak. target turrets gjør at du kan stille på siktet uten å ta av lokkene over justeringshjulene.

Link to comment
Share on other sites

Har en slik som har vært brukt til jaktfelt. Har jaktet litt med den når jaktfeltriggen har vært med på post. Fin kikkert så lenge det ikke er veldig mørkt eller dyrene kommer tett på. Bruker den ikke på jakt lenger da jeg har alt for mange andre, bedre kikkerter å velge mellom - men har ingen problemer med å synes at det er en fin kikkert. Jeg ville dog ikke valgt den som ren jaktkikkert (annet enn muligens til toppjakt og liknende). Men dersom du kjøper en for banebruk kan den fint brukes på jakt også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...