Jump to content

Browning X bolt 35 Whelen?


kjell Vidar

Recommended Posts

Går litt rundt og tenker på dette kaliberet, har faktisk gått og surret rundt en par års tid nå tenker jeg. Tanken må ha blitt ferdig modnet når jeg innser at den har gått over til må ha.. men så var det valget av merke. Skal til en lokal børsemaker for å se på en X bolt. Uten noen nærmere viten om hva denne kan sammenlignes opp i mot, så ønsker jeg anbefalinger, synspunkter eller andre alternativer. Fant f.eks ut at M03 ikke har dette kaliberet i sitt utvalg, denne er jo i en helt annen prisklasse også.

Jeg ønsker bare og få litt innput og meninger, i samme prisklasse som x bolten, eller er det slik at det er ingen over eller ved siden av?

 

Har fra tidligere av 2 stk mauser, 308 og 7,92. Var litt på tanken å modifisere 308 til 35 Whelen og bruke 7,92n som treningsbørse. Men så e det jo grett med ei fletta ny børse og.. Og de jeg har idag kan man trygt si ikke er noen våpen man viser frem på grunn av skjønnheten. Men 7,92 har fungert grett etter løpsbytte og bedding. Det skrus overhodet ikke på kikkert fra år til år. Nå ladder jeg selv og har funnet en ladning på treningsammo som går jevnt med jaktammo. Joda, dette er jo ei helt grei børse for den jakta jeg driver med, meeen....må ha følelsen har blitt veldig sterk i det siste. Vurderte allerede den gangen ved løpsbytte å sette inn 35, men ettersom det er en tsjekkisk mauser så er ikke låskassen lang nok for de mest gunstige kulevekter.

 

Det fins sikkert noen meninger her, men en ting er bombastisk, det er kun 35 Whelen som gjelder. Hvorfor? JO, av den enkle grunn så vil jeg ha noe som de fleste andre ikke har, kan sammenlignes opp i mot 9,3x62, har tro på tunge klasker med moderat fart og ettersom jeg lader selv spiller det ingen rolle :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Gratulerer med valg av et flott kaliber.Jeg har ikke kjennskap til X-bolt men har hatt en Remington 700 i dette kaliberet.Hadde da et rustfritt Lothar Walther løp med 17 mm løpsmunning.Dette var absolutt et flott våpen og hvis du skulle ønske å stæsje opp børsa etterhvert som tiden går så er det ingen som har så mye "ekstrautstyr" som Remington. Remington ble solgt til fordel for en rustfri Tikka T3 Varmint i 6,5x55.Denne er bygget om til løpsbyttesystem med en Heen moffe.Jeg har også skaffet meg et 35Whelen løp til denne.I tillegg kommer det nok også et løp i 6,5-06 etterhvert.Jeg vet ikke hva X-bolten koster men hvis den ligger i samme prisleie som Tikka hadde jeg valgt Tikka. Er storfornøyd med Tikkaen og bytter nok ikke ut denne.

 

Mvh

Jan Olav

Link to comment
Share on other sites

Takker for synspunkt :)

 

Det er snakk om Medallion, har ikke fått eksakt pris, men tror den havner på 15-18000 rundt der og så må det en kikkert på toppen. Og da kommer man inn på hvilken montasje for kikkert. Er muligens litt hastig med å påstå at den ikke er å få i dett kaliberet fra andre leverandører. Har bare sett hva som listes opp i kalibervalg. Skal se på Tikka. Har jo også tenkt på dette med ei systembørse. Stigning på løp ser jeg anbefales med 1:14 for kuler rundt 250 grains.

 

Hva med Sako, Schultz & Larsen f.eks, sikkert flere også. Jeg vet rett og slett ikke om det er noen merker som utmerker seg med svakheter og fordeler.

 

 

Kjell

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

Tikka leverer ikke våpen i 35Whelen.Det gjør heller ikke Sako eller Schultz Larsen såvidt jeg vet.Hvis du ønsker et av disse er du nødt til å lage deg et løp hos en børsemaker.Jeg bygget om Tikkaen min hos Rafdal våpen.Våpenet var opprinnelig 6,5x55.Hele moroa kom på ca 7500,- Da bygde han overgangsmoffe,bygget om det originale løpet og laget et nytt løp i 35Whelen.

Hvis det ber noe du lurer på treffes jeg på tlf 41217312

 

Mvh

Jan Olav

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar

Sitter med en følelse av at det er enklest å få dette kaliberet fra usa... Skal se på denne Browningen først. Alt ender jo egentlig opp til smak og behag. Kommer muligens tilbake Jan Olav, om det skulle bli aktuelt med denne løsningen for Tikkan, eller andre spørsmål. Begynner å grovt se at jeg muligens kan skaffe en systembørse for prisen av Browningen, ikke større forskjellen enn at det er akseptabelt.

 

 

Kjell

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...