Jump to content

75 gr A-Max, trenger tips og triks.


Hydrox

Recommended Posts

Har prøvd meg på å lade 75 gr amax i .223 og sliter med å få den til å gå skikkelig. Jeg har til nå prøvd å lade meg oppover i hastighet med N140 krutt og med federal small rifle hetter og kommer ikke helt dit jeg hadde håpet. I riflen min har jeg riflestigning 1:9 som jeg vet er i grenselandet for denne kulen, men jeg har ikke helt lyst til å gi opp.

Ved 24,5 grain N140 så har jeg fått kulen opp i litt over 850 m/s uten noen tegn til for mye trykk. Sammenligner jeg med Lapua sine ladetabeller så bør jeg vel begynne å anse dette som opp mot maks ladning.

Presisjonen uteblir med samlinger på omlag 70 mm på 100 meter. Dette resultatet har gått igjen helt i fra i underkant av 800 m/s og opp til i overkant av 850 m/s. Har ikke ved noen av hastighetene jeg har jobbet meg oppover gjennom opplevet kuler som slår inn på tvers. Jeg ser kun runde pene hull i skiven og har av den grunn ikke gitt opp denne kulen.

 

Er på jakt etter evt. type krutt og hetter som jeg kan prøve. Eller bør jeg bare rett og slett gi opp denne kulen?

Kan N540 og magnumhetter gjøre susen?

Større/mindre friflukt?

Alle tips og triks som er med på å øke sjangsen for god presisjon er velkommen :D

 

Riflen går i klisterlappen med Hornady 75 gr HPBT. Meget godt resultat med denne kulen helt i fra 790 m/s og helt opp i omlag 835 m/s, ikke prøvd høyere da det holder :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme tendenser med HPBT kulen, grupper på størrelse med et te-fat. Plutselig ved 790 m/s så samlet den på klisterlappen. Håper var vel å oppleve det samme med amax'en...

Var derfor jeg begynte å tenke på N540 kruttet, kansje litt mer fart ville få den til å stabilisere :)

Har skutt amaxen mot skive på 30 meter og der var det ikke noe å reagere på. Og jeg har sett samling av tre skudd på 100 meter ned på 30 mm. Men den har jeg begynt å se på som flax...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...