Jump to content

Spørsmål om jaktradio


Per Edvin

Recommended Posts

Hei!

Føler meg litt dum når det gjelder jaktradio.

Jeg har en Zodiac team pro+ som jeg ikke helt skjønner fungsjonene på :forvirra:

Hva er Squelch fongsjonen og hva brukes den til?

Pilottone: Hva brukes disse til?

Viske fungsjonen: Må de andre på laget ha lik radio eller kan de ha alle typer radioer?

Mvh Per Edvin

Link to comment
Share on other sites

Hva er Squelch fongsjonen og hva brukes den til?

 

En sperre som du stiller hvor godt signal som skal til før radioen åpner så du høre hva som sies, (filtrere bort bakgrunnstøy) kunsten er å s få stille t denne på så lavt som mulig for på den måten få med mest mulig av det som foregår av snakk selv om du skulle være uheldig å være på ett punkt med litt dårlige forhold

pÅ de fleste radioer har du under sendeknappen en knapp hvor alle slike brus sperer kobles bort

Denne knappen kan brukes om lampen for trafikk lyser og du ikke hører noe

 

Pilottone: Hva brukes disse til?

 

En extra tone som blir sendt ut sammen med samtalen som får andre mottakere til å åpne i hovedsak brukt for å filtrere bort annen trafikk på samme kanal

Alle som ikke har pilottoner innkoblet hører all trafikk på den kanalen, men disse kan ikke få formidlet de de har å si til radioer hvor pilottone er innkoblet og man er stilt inn på samme PT

 

Pilottoner eller subtoner fungerer enkelt sagt på en slik måte at høyttalerne på radioen er sperret helt til riktig forhåndsprogrammert tone mottas. Dette er et valg/innstilling alle i jaktlaget må gjøre. For å kommunisere må alle på samme jaktlag eller i samme gruppe velger samme pilot- eller subtone. Da slipper du å høre andre som er på nett – f.eks. et nabojaktlag.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...