Jump to content

tispevalp wacktelhund


kilden

Recommended Posts

hei etter lang venting kom endelig tispevalpen i hus i August

har hatt hunder før men dette er den første jakthunden så jeg er svert spent på hvordan dette blir. bella er en wacktel tispevalp ensfarget rød ca samme farge som de mørkeste golden rettrivere. Hun er nå ca 3.5 mnd og jeg har hatt henner med på skytebane hun viser ingen tegn til skuddredd. og hun har også ligget i sekken på post på gåsejakt. Så hun har fått preging på gåsefjær og føtter.

jeg har brukt tid på og venne henner til og ligge i bur i bilen, har stor varebil så det er luftigt og gott. Jeg har hatt henner med, ikke løs når vi har jaktet rådyr og hun har stor innteresse for vilt

så ferskt blod og en bit nyre eller lunge er favoritt snadder.

Jeg gjorde opp rådyra og lott skallen henge på skinnet, disse dro jeg runt i nærområdet (bor landligt) og lagde spor over steingarder med flere vinkler og opphold som jeg laget med og kaste skinnet så langt jeg kunne ca 6-8 meter, hun tar sporet og går raskt med nesa i bakken

går hun ut av sporet tar hun overvær og sirkler hun til hun finner det igjen.

 

så langt har hun gått ca 10 12 spor med lengder på ca 200 400 meter og hun har lykkes i alle.

eneste hun halser ikke når hun går spor eller når hun finner rådyrskinnet.

 

hvis jeg legger sporet med en grevling så er hun stille mens hun søker men hun bruker mye hals når vi finner grevlingen... denne skal hu virkelig ta ...

 

så nå er jeg spent på hvor vanskeligt det blir for henne og gå på blodspor, eller om det blir vanskeligere, hun har så langt vært svert ivrig og har ikke vist tegn på og gå lei.

så jeg får ta en tur til slakteren og skaffe blod.

Hun virker som om hun bruker kun nesa når hun sporer for hun søker med nesa etter bein og godbiter selv om de burde vært visuelt synlige for henner i kort gress eller på grusen.

Hun er også ivrig på og ta fugl og har ingen aversjoner mot og ta dem i munnen og bære dem.

 

hvis det er noen som har tips og komme med for og trenne henner godt og riktig i blodspor så hadde jeg satt pris på dette.

 

mvh

kilden

Link to comment
Share on other sites

så langt har hun gått ca 10 12 spor med lengder på ca 200 400 meter og hun har lykkes i alle.

eneste hun halser ikke når hun går spor eller når hun finner rådyrskinnet

 

Skal du trene hunden på blodspor for å få henne godkjent som ettersøkshund? Da er det veldig bra at hun IKKE lager lyd i sporet - det er nemlig diskvalifiserende på en prøve. Så ikke oppmuntre henne til å halse under denne type sporing i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...