Jump to content

bruk av kløv, noen veiledene tips?


joakim88

Recommended Posts

Har en hund som har begynt å gå med kløv. Hun er flink til å gå med den men jeg har ikke turt å ha noe oppi den enda...Hun er 19mnd så har ikke noe ønsker om å skremme henne med alt for tunge sekker. Nå har vi litt over en kg om gangen, bare for å venne henne til det at det er noe på ryggen, og hu bærer litt små varer hjem fra butikken osv. Hu veier 26kg selv, det er en husky, så det skal være en hund som tåler det :)

 

Men, hvor mye kan jeg la henne løfte etterhvert? Og hvordan skal jeg bedømme max vekt etterhvert?

Link to comment
Share on other sites

Begynn forsiktig og ha jevn vekt på begge sider. Vei kløven over kneet ditt så du finner balansen.

 

En tredjedel av kroppsvekta kan en hund med letthet bære dersom den er utvokst og har noenlunde gode muskler og skjelett. En godt trent hund kan bære halve vekta si.

 

Så om hunden din er 26 kg vil den kunne bære rundt 9 kg uten problemer - det er ikke noen vits i å la den bære stort mer sånn i det daglige. Øk jevnt og trutt vekta og gi hunden en god massasje/stretch etterpå; de blir stive og støle i kroppen de også :)

 

De fleste hunder synes det er kjempemoro å kløve - eldstehunden min gjorde det i åresvis.

 

Er hunden din røntget for HD? Ville nok ventet med for tung belastning før det er avklart i alle fall.

 

Og pass på at du har en kløv som passer hunden din; god polstring og at den ikke sklir over hodet på hunden i nedoverbakke mm.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode tips fra jaktlykke over her.

Kan i tilegg lønne seg å ta spyleveskekanner til å få volum i sekken, slik at hunden venner seg til å passere trær og busker på avstand.

En husky er klar for det meste i alderen din er. Yngere hunder har gått Finnmark 1000 km til mål....

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig fint i begynnelsen å fylle kløven med noe lett, som tomme plastkanner eller noe annet, slik at hunden blir vant med volumet. Ellers høres det jo ut som om du gjør det kjempefint og begynner forsiktig :)

Kan også være greit å belønne hunden skikkelig når den går seg fast med kløven og kommer seg løs/videre selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...