Jump to content

riktig pris?


joakimrus

Recommended Posts

Hmmmmmmmmmmmmm, vi er visst flere som samler innenfor samme felt...

Min erfaring er at prisene varierer mye geografisk, spesielt har de en tendens til å ligge høyt i områder med aktive samlermiljøer. Jeg kommer ikke til å gå inn på konkrete tall, men noen betraktninger rundt de du spør etter:

- Lee-Enfield: Her er det flere varianter i omløp. Vanligst er No.1 Mk-III*. No.4 Mk-1 og No.4 Mk-1T (skarpskytterrifle med kikkert), kjenner ikke til at No.5 (jungelkarabin) kom i slipp til Norge. Tilstand, nummerlikhet og proveniens er nøkkelfaktorer for prisene uansett. No.4 Mk-1T er langt mer sjelden, og oppnår følgelig høyere priser. Samme gjelder No.5, men den kommer på siden av tema.

- Colt 1903: Her har jeg inntrykk av at det er mye tilfeldigheter i prissettingen, men at mange tror de er laget av gull selv om gravrust er nærmere sannheten. Vær obs på at disse ble anskaffet etter prinsippet at vi trenger våpen, uansett hva. Derfor finnes det også forniklede eksemplarer med perlemorsskjefter som har vært i bruk av SOE.

- Colt 1911: Varierer med tilstand, produsent og proveniens. Colt og Remington er mest utbredt, Ithaca finnes det noen av, Singer og US&S er sjeldnere enn froskehår, og Kongsberg matpakkecolt står vel øverst på ønskelisten til de fleste som samler hjemmefrontsmateriell.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...