Jump to content

Veien videre..?


andsage

Recommended Posts

Jeg har en finsk støver hann på 18 måneder. Var helt greit fornøyd med høsten 2011. Hadde vel i snitt litt over 3 slipp i uka tenker jeg. Han ble lenger og lenger borte både i tid og avstand, avsluttet vel med ca 20 minutt/200 meter borte. Det var for det meste fugl han var interessert i. Den eneste sikre kontakten med hare var da gamlebikkja kom med en som unghunden så over myra, fristelsen ble da for stor og slapp unghunden på denne (koblet gamlebikkja selvfølgelig). Han loset da i ca 10 minutt og jobbet i ca 1 time etter tapet, denne jobbingen var mye rundt myra der han så haren.

Rett før båndtvangen ble opphevet i år, var jeg 2 ganger i hareheng. Den første gangen fant han ikke haren i det hele tatt. Den andre gangen gikk jeg noe sammen med bikkja og han begynte å jage etter at vi begge så den i uttaket. Denne fikk han tap og tok igjen 3 ganger før vi ga oss, han virket fortsatt veldig ivrig når vi avsluttet og var ikke mest villig til å bli med. Når vi igjen begynte å slippe i skauen i år, virket det som han begynte nesten på start igjen. Gikk ikke langt fra meg og ble ikke lenge borte. Ser ut som han har funnet fot som han blir ivrig på, men holder bare på med den i nærheten av meg. Det har stadig blitt bedre med utslagene da. I dag var han oppe i ca 25 minutt/270 meter unna. Kom inn og dro ut i ca 1,5 time før han var fornøyd å la seg ned i lyngen. Jeg har hele tiden sittet rolig når bikkja er ute og til vi drar hjem.

Håper noen kan komme med litt råd for videre framgang. Skal jeg bare fortsette med å sitte å vente på at bikkja skal ordne alt sjøl? Kan jeg prøve å forsiktig bli med ham som støtte når jeg skjønner han har fot? Hva med å spore med band?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...