Jump to content

Mørning og tilberedening av due.


handyandy

Recommended Posts

Hei Folkens.

 

Er ganske ny i gamet når det gjelder duejakt.

Prøvd å lese litt på forumet her, men hva gjør folk med dua etter den er skutt?

Noen som kan forklare skritt for skritt hva slags alternativer som er best og hva slags holbarhet har dem i frysen?

 

Når jeg leser rundt på nettet står det alt i fra kast den i frysen asap, heng den i hodet i 40 døgngrader så hiv den i frysen, heng dem i beina 40 døgngrader så ta ut brystet og frys dette, og ta ut brystfileten etter endt jakt og putt denne i frysen.

 

Noen som har gode linker til oppskrifter på due så tar jeg også i mot dette med et takk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hang hel fugl etter halsen i 40døgngrader. Så rett i frysern. Fuglen smakte godt :wink:

 

Jeg fant forleden denne videoen på njff's sider: http://www.hvordan.no/29990/jakt-hvorda ... ede-fuglen" target="_blank" target="_blank

Har ikke testet oppkriften, men så lettvin og god ut. Skal definitivt prøves.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Heng den etter halsen i opp mot 40 døgngrader, ribb brystkammen, lag et snitt i skinnet med skarp kniv, fileter ut brystfiletene, legg disse i frysen og kast resten :)

 

Due er, i likhet med rype, veldig mør i utgangspunktet. Kan brukes like etter at den er skutt, men tjener litt på mørning syns nå jeg.

 

God å steke raskt som biff(med KUN salt&pepper i godt smør), enda bedre er det faktisk å dyppe fileten i skogsbæryoghurt og la den få en runde i en ABU-røk(varmrøk).

 

Bon appetit!

 

M

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...