Jump to content

Jeg fikk det til:)! Leupold M8 EER i XS Lever Scout Mount


kruttlysten

Recommended Posts

Heia!

Jeg må bare få fortelle dere om noe, noe jeg trur att mange faktiskt trenger å høre. Selfølgelig er det mulig att flere av dere allerede vet allt om dette her.

 

I løpet av de siste 2? årene har jeg prøvd å overbevise meg selv om att jeg ikke trenger optikk på min Marlin 1895GS 45-70Gov. Den viktigste betingelsen var att denne komptakte børsa også med opptikk montert fortsatt er en kompakt rifle.

 

På markedet finnes det mange måter å få montert optikk på en guidegun. Men jeg syntes selv di flotteste scoutkikkertene var allt for digre!

 

Så begynnte jeg å kikke på optikk får håndeldvåpen.

Mange av disse håndeldoptikkene er mere kompakt i størrelsen, intressant!

 

Så fant jeg Leupold sin M8 EER X2. (EER="Extended Eye Relief")

Jeg var solgt når jeg fant ut att denne kikkerten kun var 20cm lang og 170gram!

 

MEN jeg ble skuffet når jeg fant ut att den optimale "eye reliefen" som alle oppga var hele 18" (45,72cm!).. :cry:

 

Jeg spurte folk på forskjellige nettsted (flere steder i USA hvor folk BURDE være skråsikre på en slik ting!!) og ble ikke klokere i det hele tatt ... folk var ikke helt sikkre. Noen mente att det var fullt mulig å bruke slik optikk i scout montasje og andre mente att dette slettes ikke var mulig.

 

Så ramlet jeg plutselig over noen VELDIG flotte bilder på nette. En rifle med nøyaktig denne Leupold M8 EER-kikkerten i nøyaktig den samme montasjen jeg hade tenkt å bruke! Var dette mulig? :shock:

 

Klarte ikke å finne eieren av bildene så jeg ble ikke mye klokere egentlig. Jeg torte i hvert fall ikke å løpe å kjøpe der og da.

 

**

 

Så fant jeg en som solgte denne optikken brukt her jeg bor i Sverige og jeg spurte om ikke han kunne prøve seg på å måle mere nøyaktig "eye relief", hvor langt det var mulig å nerme seg optikken før synsfeltet begynnte å krympe.

Han svarte akkurat det jeg håpet på å få høre. Han svarte meg "tja,, låt oss säga alla avstånd mellan typ 20cm och i alla fall till helt utsträckt hand"..

YES!

 

Så nå har jeg kikkerten i "XS Lever Scout Mount" på riflen min, den kikkerten som i følge så mange folk ikke skulle være mulig å bruke i en netopp en scoutmontasje.

Finnes rett og slett ikke noe mere kompakt optikk for denne riflen.

 

Håper dere liker "stillebenet" mitt, hehe! Prøvd meg på å være litt kunstnærlig 8)

/Kruttlysten

 

Litt fakta om kikkerten her: http://www.chuckhawks.com/leupold_EER_scopes.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

r1fl88.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...