Jump to content

kikkertsikte til jegerklasse jaktfelt og elgbane


ræven

Recommended Posts

Hei!

 

Vurderer og bygge meg en jaktfelt/elgbane rigg men er usikker på valg av kikkert.

Hadde tenkt meg en S&B 3-12x50 med elgane retikkel.

Har ikke skutt mye med rifle, men det er planen i fremtiden.

 

Hva bruker dere som holder på med dette ?

 

Elgbaneretikkel eller ikke?

 

Skal skyte i jegerklassen.

 

Hvilken kikkert annbefaler dere?

 

Håper på svar.

 

Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Spørs jo om du har tenkt å bruke kikkerten på jakt også, men hvis det er en ren konkurranserigg du ser etter vil jeg si at du trenger hverken 50mm objektiv eller optikk av S&B-klasse - jaktfelt skytes i dagslys.

Som rent konkurransesikte ville jeg sterkt vurdert en Leupold VX-II 4-12x40AO med Target Dot eller fint trådkors. Siktet kan monteres lavere og er betydelig lettere enn S&B-en. Som en ekstra bonus koster den under halvparten.

 

Det sagt, selv konkurrerer jeg med en rifle som også brukes til jakt, en Steyr Scout i .223 toppet med en Swarovski PV-L 3-12x50 med #4 retikkel.

Link to comment
Share on other sites

Elgbaneretikkel er bare til bry, da stolpene i retikkelet er så tykke, at det dekker figuren på Jaktfelt.

Har selv en Leupold VX-2 6-18 x 40 Target, med FineDuplex retikkel.

Kan me dette Retikkelet, dele pungen på et Ekorn.

Til jakt i skumring er det ubrukelig, da trådkorset forsvinner ca. når BarneTV begynner.

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

Jaktfeltskytinga foregår jo ofte på vinterstid.

NM i år ga en smule utfordring til optikken grunnet mye motlys...

Jeg ville gått for skikkelig optikk, har du sett på meopta? Ikke forferdelig dyrt, men bra optisk.

Kvaliteten på der mekaniske er også viktig.

Det er hemmende å ha et sikte du ikke kan justere på , fordi du ikke stoler på kneppene.

Dette med trådkors er en vanesak. Dersom du ser treffområdet, er det ikke noe problem.

Jeg ville til å begynne med hatt et kors uten uromomenter. Har du korset i 2. bildeplan kan du justere forspranget med forstørrelsen, til elgen.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har skutt på elbane/konkuranse i 30 år før jeg ga meg for et par år siden. Har prøvd det meste fra de billigste til S&B 3- 16 x50. Ville helt klart valgt S&B med en gang fremfor og prøve en hel del billige typer som du vil bli mer eller mindre missfornøyd med. Den har tre dotter og øyedott og ingen forstyrrende kors. Da kan du holde midt i blinken også i steden for og holde forran som du må med kors. Det er ikke enkelt. Det er forøvrig ikke enkelt og skyte løpende i det hele tatt. Men ville gjort det enklest for meg selv med en ganng. Desforuten er den en ypperlig kikkert til jaktfelt. Husk og passe på totalvekta på 5 kg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...