Jump to content

Cz 75 våpenkort og våpendel


Jaris

Recommended Posts

Nå er våpenkontoret stengt, og det er begrenset muligheter for å sitte i telefonkø "hele dagen", og det er ikke alltid at de som jobber der er like stødig i regler etc som andre plasser.

 

Er det noen som har gjort det slik jeg beskriver, og som kan fortelle fremgangsmåte? Utfordringen er at Cz leveres originalt i 9mm, så det er ikke nødvendigvis en rett fram prosess...

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Selges de som 9mm med .22 våpendel? Fikk akkurat beskjed fra jaktdepotet at det ikke var mulig? Er løsningen å kjøpe som 9mm pistol med .22 våpendel, for så å endre det hos politiet i etterkant, eller?

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Ingen som vet framgangsmåte med CZ 75 ?

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Jo,

Politikammeret ditt vet det.

Og det er BARE de som kan gi deg riktig svar.

Må forøvrig inrømme at jeg er nysjerrig på hvilken oppdiktet regel dere prøver å komem rundt med denne finurligheten. For det finnes ingen vettug grunn til å gjøre det i forhold til våpenloven.

Når jeg har gjort tilsvarende er det for å få komplette .22 pistoler, ikke nødvendigvis med ekstra 9mm topp... (Jeg har forøvrig en komplett 6" STI trojan topp til overs... og en STI Targetmaster ramme :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Regelen jeg forsøker å unngå er den som sier at det ikke er behov for flere enn én pistol i samme kaliber.

 

Altså, jeg ønsker å ha muligheten til å kunne anskaffe en glock 17 ved en senere anledning.

 

Nei, jeg skyter ikke nok til å kunne påberope meg behovet for en reserve. Jeg er heller ikke veldig gira på å fortelle politikontoret rett ut at jeg forsøker å omgå en regel. Hvertfall ønsker jeg å utforske alle andre kilder først ;-)

 

Men får jeg ikke noe vettugt svar, må jeg spørre politiet om en siste utvei.

 

Og nei, jeg har ikke verdens største tillit til politiet og deres kompetanse på ting og tang... :-/

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Regelen jeg forsøker å unngå er den som sier at det ikke er behov for flere enn én pistol i samme kaliber.

Nå finnes det ikke en slik regel... Og du kan like gjeren få avslag på en 9mm npr du har en 9mm topp som om du har en komplett 9mm.Det finnes et behovskrav som du da muligens ikke oppfyller.

Nå har jeg ikke mer en 3stk 9mm for tiden, men 4stk .45 acp pistoler så skal du ha fler våpen, så bli aktiv.

Link to comment
Share on other sites

Jaha? Har forstått det slik på andre uttøvere at kun ekstremtilfellene kvalifiserer til å ha så mange pistoler i samme kaliber...?

Har jeg misforstått? Eller er du kanskje et slikt "ekstremtilfelle"? Eller bor du kanskje på en temmelig liberal plass? ;-)

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Hassel er nok en av de mer ivrig skytterne og da virker det ikke vare noe problem.

 

Som jeg forstått loven og som det ble gjort når jeg anskaffet en .32 topp til min walther GSP, er pipe og sleide at regne som våpendel og det burde i teorien gå bra og handle en vekselsats i 9mm til ditt 22lr våpen.

Men teori og praksis er ulike ting og loven med rundskriv praktiseres ikke like overallt i Norge så noe svar på dette kommer du nok ikke få på kammeret.

 

Men hvorfor ikke skyte nok stevner så er det jo ikke noe problem? Stevner er gøy og man lærer mye og treffer andre hyggelige skyttere :wink:

 

Du skal selvsagt kjøpe de våpen du ønsker og har mulighet til, men at begynne med en lettskutt CZ for så og gå til en Glock vil nok vare frustrerende og føles som ett eller to skritt bakover. Jeg prøver ikke snakke ille om Glock, har selv 2 av dem og dem er morsomme og presise våpen, men dem er krevende at skyte bra med.

 

Skyt og ha gøy!

Link to comment
Share on other sites

Kanskje på tide å lese lovverket selv, i stedet for å gjette deg frem basert på gammel, til tider utdateret og til tider feilaktig informasjon fra tredjeparter....

 

Ingen grunn til å være krass i språket. Jeg søker simpelthen informasjon som kan være til hjelp for meg. Ja, jeg burde lest lovverket, men har ikke gjort det. Må innrømme at jeg har basert meg på hva andre har uttalt om reglene.

 

Jeg er ikke useriøs, selv om aktivitetsnivået mitt ikke er særlig høyt. Jeg har ikke hatt særlig tid ennå til å få opp aktivitet. Men greia er at jeg ikke vil brenne broer for meg selv mtp senere våpenanskaffelser. Jeg synes at .22 ikke er særlig moro å skyte med, så der holder det med ett våpen.

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Har selv 3 9mm pistoler. 3 i 45 acp. 2 revolvere i 45 acp.

 

Dette er kun pga høy aktivitet. Ingen er reserve.

 

Men hva skal du med en glock 17. Når du har en cz. Og ikke er spesielt aktiv??

 

Som jeg skrev i forrige post er aktivitrt på tur opp ;-) Angående motivasjon for anskaffelse av glock 17 er at jeg er flink til å skyte med den. Det er et våpen jeg har kjennskap til. Men etter å ha lest litt rundt, så mener folk at CZ er bedre til praktisk, samt st jeg liker kadett-løsningen mtp mengdetrening, trene avtrekk, innendørsskyting etc.

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Hassel er nok en av de mer ivrig skytterne og da virker det ikke vare noe problem.

 

Som jeg forstått loven og som det ble gjort når jeg anskaffet en .32 topp til min walther GSP, er pipe og sleide at regne som våpendel og det burde i teorien gå bra og handle en vekselsats i 9mm til ditt 22lr våpen.

Men teori og praksis er ulike ting og loven med rundskriv praktiseres ikke like overallt i Norge så noe svar på dette kommer du nok ikke få på kammeret.

 

Men hvorfor ikke skyte nok stevner så er det jo ikke noe problem? Stevner er gøy og man lærer mye og treffer andre hyggelige skyttere :wink:

 

Du skal selvsagt kjøpe de våpen du ønsker og har mulighet til, men at begynne med en lettskutt CZ for så og gå til en Glock vil nok vare frustrerende og føles som ett eller to skritt bakover. Jeg prøver ikke snakke ille om Glock, har selv 2 av dem og dem er morsomme og presise våpen, men dem er krevende at skyte bra med.

 

Skyt og ha gøy!

 

Ja, jeg er helt enig at stevner er gøy, selv om jeg kun har vært på ett i år. Deltok i militær felt med min .45. (kom på 2. plass, men det sier mer om konkurransen enn om meg :-P ) Det kommer såklart til å endre seg når jeg kommer ordentlig i gang.

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Skyter du bra med Glock kjøp en Glock og drit i CZ.

Det var planen til jeg oppdaget at CZ kunne kom med to typer kaliber. I tillegg virker den generelle konsensus på nett å være at CZ har bedre avtrekk og er lettere å treffe bra med.

 

Treffer riktignok presist på enkeltskudd med glock, men dobbeltskuddet er fortsatt mye å hente på ;-)

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

tja.... hva med å kjøpe et .22 sett til glock da? I stedet for å gå omvegen via CZ.

Hmm, er jo en tanke. Men har ikke klart å finne ombygningssett som passer gen. 4 :-/ Og det blir mye dyrere, enn om jeg går for jaktdepotet sitt cz sett til ca 6000-7000. Riktignok ikke en shadow, men er MYE penger å spare (er student) ;-)

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Du trur ikke att problemet ved dobbeltskudd, rask skuddtakt, kommer av Glockens lave vekt?

Joda, er godt mulig det. Men er jo en treningssak ;-) Har hatt kolleger som har har hatt meget fine sanlinger ved dobbeltskuddet. Så jeg liker å tro at det er meg og ikke våpenet det er noe "galt" med :-P

 

Men som sagt, jeg er litt usikker. Folk mener det er lettere å bli flink med CZ...

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Hmm tekte og søke neste gang på en 9mm til i spesial klasse da en ruger sr9c.

Etter sånn har fattet de kan jeg vel handle 4 handvåpen vis jeg har en normal gange på klubben. Då f.eks en 9mm til militærfelt/praktisk en 22lr til finfelt, en revolver og en spesial felt.

 

tanken min er og skaffe meg et vekslesett til shadowen. Jeg har en Pyton til revolver.

Så en sr9c til spesial felt og en 1911 45acp til grovfelt og kansje bruke den i NROF

 

Vis du får godkjent en 9mm i spesialfelt kan du vel kjøpen en glock 19 og fikse magasinene etter sånn jeg har les her på forumet. Vett ikke framgangsmåten på de og handle en som ikke er godkjent og jør den godkjent. Uanz kan vel sr9c være noe.

 

 

J

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Ruger SR9c så er jeg mer fornøyd med den en med min vanliug SR, dog tror jeg at den siste varianten av SR9 har de oppgraderingen SR9c kom med. Du kan forøvrig ikke kjøpe en .45 til grovfelt, der er den ikke tillatt. Men ellers har du forstått ting rimelig greit. Er du klassifisert som mosjonsskytter, kan du erverve inntil 4 håndvåpen til de programmer skytterforbundet driver. Det burde gå greit å erverve en 9mm til grovfelt og en 9mm til spesialfelt forøvrig. (Det har min kone, i tiellg til hennes to 1911'r i 45 acp :twisted: )

Men... det er ikke direkte relevant til trådstarters utfordring om pistol med .22 lr topp

Link to comment
Share on other sites

Jepp vett de ikke var relevant men vis han skuller registrere cz over til 22lr for og kjøpe en ny glock kunne han vurdere som meg og kjøpe en 9mm spesial felt :D

P.S sa vist feil med grovfelt. min 9mm er reg som grovfelt og kan då kansje få meg en 1911 45 i militær felt/NROF.

Jeg kjøper men nok et vekslesett til min shadow for få ett våpen til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...