Jump to content

Feinwerkbau L.G. Mod 150 cal. 4.5


DanielHK

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg har nylig ervervet en Feinwerkbau L.G. Mod 150 cal. 4.5, med defekt lademekanisme. Såvidt jeg kan se, mangler det et stykke mellom stempelet og ladearmen...

 

Noen som har erfaring med den slags problemer? Stempelet ser ut til å sitte veldig hardt fast, og armen på siden har ingen effekt på noe som helst ved rifla..

 

Om jeg ikke kan fikse, så får jeg selge, men all informasjon jeg kan få er interresant!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har for ikke så lenge siden sveiset og reparert tilsvarende problem på en løpsspenner.

Det meste som ikke kan kjøpes kan lages.

Kan det være at delen som tar tak er slått av? Ser du brudd eller slitasjeskader der?

Stempelet er jo under press fra fjæren, så det sitter neppe fast.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Takk for svar!

 

Nei, det ser faktisk ut som om saker og ting er fjernet med skrutrekker og kjærlighet... Har prøvd å bevege på stempelet med en skrutrekker, og det sitter bom fast.. Mulig det er helt vanlig, dog. Oversiden av stempelet ser også ut som om det har oksidert vel og lenge i fred...

Link to comment
Share on other sites

Bilder er her; jeg har ikke kameraet, så det er ganske dårlige telefonbilder.

 

Beklager kvaliteten så meget!

 

img057ot.jpg

By daaniel20 at 2012-08-29

 

img056l.jpg

By daaniel20 at 2012-08-29

 

img055jo.jpg

By daaniel20 at 2012-08-29

 

img054qm.jpg

By daaniel20 at 2012-08-29

 

img053x.jpg

By daaniel20 at 2012-08-29

 

img052fw.jpg

By daaniel20 at 2012-08-29

 

img051qy.jpg

By daaniel20 at 2012-08-29

 

img048yg.jpg

By daaniel20 at 2012-08-29

 

img047l.jpg

By daaniel20 at 2012-08-29

 

img046n.jpg

By daaniel20 at 2012-08-29

 

img045fb.jpg

By daaniel20 at 2012-08-29

Link to comment
Share on other sites

Bilde nr 3 fra toppen var noe jeg kunne tenke meg å se mer av, men de er nok for dårlige

til at man kan se noen direkte feil. Er du sikker på at du får dratt ladearmen helt tilbake slik at avtrekket spennes?

Er kolben sprukket? Ser slik ut på bilde nr 10

Jeg synes nå at den børsa ser ganske rusten og mishandlet ut, håper ikke du betalte mye for den....?

Men det er såklart håp for alt, iallefall det meste.

Det finnes mye skrevet og filmet om disse, sjekk på youtube.

Du kan såklart samle på den uten å legge for mye arbeide i hele greia, spør du meg er den mer verdt som

samleobjekt i den standen den er i, vel og merke hvis den kan fikses mekanisk for en grei pris.

Jeg kom over en tysk side med deler til Walther og Feinwerkbau, skal se om jeg finner den igjen.

Ikke send den til noen du ikke vet hvem er, da kan det lang tid før du får den igjen, dersom du noengang får den igjen...

Jeg nevner ikke navn, men det er noen her på kammeret som er flinke til nettopp det.

"har så mye å gjøre" :x

Det finnes en annen side her på berget også, regner med du har besøkt den.

Du finner de samme folka her, bare at på dette forumet er det litt fler aktive medlemmer.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som det mangler baksikte også, defekt og rusten med sprukket stokk...... Maks et par hundrelapper

dersom jeg ville hatt noe slikt, men det vil jeg nok ikke. Å shine den opp for salg vil ikke lønne seg, det er mange timers arbeide, å fått den til å funke for en liten penge for koseskyting i hagen kunne sikkert lokket noen, men da må man kunne

fikse slikt selv. Noen gir litt for mye penger for skrap av enten sentimentale grunner eller fordi selgeren er en luring som kommer med lovnader basert på bortimot blank løgn.

De selges for en vettug penge flere steder i forskjellige tilstander.

Forståsegpåere vil sikkert bælje ut at børsa de er full av historikk og patina.

Det er den sikkert for noen, men spør om hva de ville betalt for den, da er det plutselig skrap og ikke verdt stort.

Behold den, se om den lar seg ordne eller heng den på veggen.

Jeg ble litt nyskjerrig på hvem du fikk den fra......

 

Ikke ta alt jeg skriver personlig, men skal du få den der pen er det mye jobb, dersom rusten sitter for dypt

på løp og annet blir blånering evnt duracoating dritstygt. Stokken må limes og slipes, farges/oljes inn og evnt poleres, dersom du får tak i deler koster det gjerne noen kroner og mange timers innsats.

Du får sikkert flere tips om vidundermidler og annet som tryller liv i den gamle børsa, glem dem, de finnes ikke.

 

Som sagt er det sikkert mulig å få den til å virke, da lar du den være slik den er, setter på et sikte og plaffer ivei.

Evnt selg den og kjøp noe som virker.

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha, jeg er sånn passe informert på hvordan ting funker;)

 

Jeg betalte bare litt for den, altså.

 

Jeg har og en god slavia 631 som jeg skal bytte fjær på, men som ellers funker utmerket.

 

Har endel andre luffer jeg skrur litt på om dagen!

 

Mulig dette bare er for spesielt interreserte; om det blir for utfordrende og tidkrevende så selges den for noen kroner:)

Link to comment
Share on other sites

Slavia 631 er fin, som regel bra avtrekk på de..

Skiftet fjær i en slik, brukte en fra Hatsan faktisk som jeg kortet ned litt, flatslipte fjæra i endene og

pusset stempel og sylinder, 170m/sek over kronografen og ikke et knirk ved oppspenning og svært kontant ved avfyring.

Supert avtrekk. Det trenger ikke koste 10k for at det skal være moro å plinke med dem.

Link to comment
Share on other sites

Det var ment som et forslag at du skulle selge den på finn.no....

Jeg har i tidligere innlegg skrevet at du gjerne kan henge den på veggen

da du sikkert ikke har betalt mye. Legg den på finn til 200.- og se om det napper.

I den tilstanden er den uansett ikke verdt stort.

Du må da ha en mening om du vil beholde den eller ikke?

Samme for meg hva du gjør med den, vil ikke ha den uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...