Jump to content

Preparering av rådyrskalle


lilleRuud

Recommended Posts

God dag.

 

Skjøt nylig min første rådyrbukk og kom frem til at det ville være rene synden og ikke ta vare på de flotte gevira.

Disse vil jeg gjerne ha festet til skallen (hele skallen minus underkjeven).

 

Hvordan går jeg frem for å bli kvitt alt av kjøtt, hjerne osv. fra både innsiden og utsiden av skallen?

Hadde satt pris om dette kunne blitt beskrevet (forholdsvis) fra A-Å

 

Takker på forhånd for svar :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe, bare hyggelig!

 

Jeg koker gjerne i to omganger. Først fjerne pels og så mye kjøtt jeg klarer (grovrense). Deretter koking i ca. 20-30 min (tar aldri tida, så husker ikke helt).

Følg litt med. Når kjøttet løsner fra skallen, altså at det er relativt enkelt å fjerne med en sløv kniv, er første koking ferdig.

Da renser jeg med diverse "verktøy". Har et lite arsenal av slikt. Pinsett, smørkniv, flattrekker m. m. Fjerne så mye kjøtt som mulig. Dette er den mest tidkrevende delen.

 

Når dette er gjort vasker jeg bort fett fra kjelen, bytter vann og koker opp igjen. Nå tilsetter jeg et par skjeer med vanlig vaskepulver. Koker kun 5-10 min.

Nå er det bare litt småplukk igjen av kjøtt og fett, som enkelt fjernes med ovennevnte verktøy.

 

Tilslutt vasker jeg skallen i oppvaskkummen i vanlig zalovann. Bruk en liten, stiv børste. Nå er skallen klar for bleiking! Bør se ca. slik ut:

 

bukk_klar_til_bleiking.JPG

 

Faktisk er det også en viss bleikefunksjon i siste oppkok.

 

Prøv å unngå at selve geviret ligger under vann under koking. Dette kan "misfarge" rosenstokkene litt.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Har selv kokt et ukjent antall rådyrbukker med kransene liggende under. Aldri opplevd at de misfarges. Det som er viktig: Flå - Skjær vekk mest mulig kjøtt og ta bort hjernen - la ligge i bekk etc i 1-2 dager - kok og fjern kjøtt og hinner - ligg i vann (gjerne med zalo e.l) i 1 dag etter dette - påfør hydrogenperoksid.

 

Selv bruker jeg oppvaskbørster og en halvspiss gjenstand til å fjerne rester fra skallen. Kniver skal en være litt forsiktig med ettersom de kan lage hakk i skallen.

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått litt misfarging. Det er da heller ingen stor jobb å fylle vann til oppunder rosenstokkene istedenfor over.

Hvis du legger hodet i bekken ville jeg ihvertfall "forankret" dette godt. Har en kompis som mistet en bukk til reven (?) for et par år siden.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg har bleket noen skaller opp gjennom åra. Hvis de har litt missfarging etter koking så gjør ikke det noe. Det går vekk under bleking. Jeg bruker 15 % hyproksyd. Lar de ligge natta over (med hyproksyd) og skyller de i kaldt vann deretter. Skal mye til om de ikke blir hvite og fine da. Nb, jeg har aldri latt de ligge i bekk, men det er vel smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...