Jump to content

Hva inneholder ulike pusselurium - hva er aktiv(e) stoff??


OptiBond FL

Recommended Posts

Jeg har en nokså rikholdig ladning av diverse pusselurium og tilhørende pusseutstyr. Gjennom årenes løp har jeg brukt litt forskjellig av diverse kruttløsere, mantelfjernere, oljer etc. Pussing av våpen kan sammenlignes litt med prepping av ski. Noen kliner bare på litt ny rødklister oppå den gamle (fra forrige påsketur), mens andre etterstreber å finne samme nivå som smøretimet til skilandslaget... Selv er jeg i så måte å betrakte som aktiv hobbymosjonist...

 

I løpet av de siste årene har det forsvunnet en god del mer "tradisjonelle" (og tradisjonsrike) pussemidler fra markedet. Samtidig har det kommet en god del nye varianter - flere av dem vannbaserte.

 

Det er ønskelig at de som er "kjemikere" her på forumet kunne skrevet litt om innholdsstoffene i de ulike lurium, og aktive virkestoff.

 

Det som i nuet er særlig interessant for undertegnede, er innholdsstoffer/ virkestoffer i følgende stoffer - som jeg har i "samlingen":

 

Hoppes nr. 9 powder solvent (bruker denne rutinemessig som kruttløser med bronsebørste påmontert pussepropp)

Shooters Choice

Butch's Bore Shine (Pusser med lapper eller pussepropper - mest kjemisk)

 

Forrest Bore Foam (kjemisk)

 

KG1

KG12

 

Slip 2000 Carbon killer

Super 1 våpenolje

Butch's Gun Oil

 

Forskjeller mellom petroleumsbaserte våpenoljer og syntetiske??

 

 

 

Noen som har satt seg inn i dette - som har en oversikt??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...