Jump to content

Ruger SR 1911, tanfoglio witness 1911 eller Para Big hawg?


Hira

Recommended Posts

God kveld til alle dere her på kammeret.

Da var våpensøknaden godkjent og en 45 står for tur..

Har lurt litt på hva jeg skal kjøpe og til nå tipper jeg litt mellom

Ruger Sr 1911, Para-Usa Big hawg og Tanfoglio Witness 1911 Sp.C 45...

 

http://www.borselars.no/vapen/pistol/fe ... -13cm.html" target="_blank

http://www.pvas.no/?PageID=3679&ItemID=3381" target="_blank

http://www.alms.no/produkt.cfm?a=product&b_id=1123024" target="_blank

 

De er jo opprinnelig i samme prisklasse.

men nå har pvas ryddesalg på big hawg'en så den blir en del rimligere.

Jeg ønsker en pistol som egner seg godt til både felt å praktisk skyting.

 

Noen gode tips fra dere som er litt mer inn i gamet ?

 

Mvh Hira

Ny i konkurranse gamet.

Link to comment
Share on other sites

Hei, nå har vel dette spørsmålet vært oppe mange ganger før.

Ikke akkurat de tre våpenene du tenker på i samme tråd, men spørsmålet gjentar seg...

 

Til praktisk egner ikke .45 seg, og det vil nok mange skrive etter meg så jeg sparer det til dem ;)

Du kan fint bruke .45, men .40 er det som utpreger seg pga. magasinkapasitet.

I .40 får en vanligvis minst 18 patoner i magasinet, noen opptil 20.

I .45 får du vanligvis minst 14 patroner i magasinet, noen opptil 16.

Men, det er allikevel noen få som skyter .45 fortsatt, ofte i eldre .45 våpen de er glad i :)

Så om du skal ha optimalt våpen for praktisk ville jeg nok fått omgjort søknaden din til .40 S&W og kikket på

våpen fra Para, SPS, STI, SVI avhengig av pris, modell og tilgjengelighet.

Jeg har utelatt andre siden du i utgangspunktet var interessert i 1911 type våpen.

 

Så til valg mellom de tre, om du har bestemt deg for .45 ;

Ruger SR1911 - Passer single stack, dårlig i Standard ift. magasinkapasitet.

Ellers ett fint våpen.

 

Para Big-Hawg - passer Standard, men stiller seg dårlig ift. alu.ramme og magasinkapasitet ift. .40 S&W

 

Tanfoglio 1911 Witness - Passer single stack, dårlig i Standard ift. magasinkapasitet.

Ville foretrukket Ruger fremfor Tanfoglio når det gjelder 1911.

Link to comment
Share on other sites

Du glemte classic divisjonen da. Det er ikke godkjent som ervervsgrunnlag, men kan jo skytes i.

Se reglene men er basic 1911 hel ramme og singlestack. I major så er det max 8 skudd i mag.

Det er vel den eneste klassen i praktisk en .45 er logisk å bruke. Husk å kjøpe mange mag. Minst 6styk ville jeg si. Men du må ha min 4 for og klare en stage med max skudd uten bom/lapping

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar!

 

Hva med felt da? hva er best av disse tre?

jeg skal jo ha en 9mm på ett litt senere tidspunkt.

regner da med at dette er ett mye mer fornuftig kaliber til praktisk..

kan heller se etter ett våpen som egner seg bedre til det formålet da..

men hva med som ett millitærfelt våpen? ruger'n?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har ikke direkte kjennskap til Para'n eller Tanfoglioen, men eier en SR 1911 selv.

Bestilte den fra Våpen-Søilen, og fikk den for ca 7500kr, inkl porto! Leste i forkant en del tester av den, som stort sett synes å være udelt positive.

Har nå skutt noen hundre skudd med den, og har enda ikke opplevd noen jams, eller feil av noe slag. Har testet en del andre 1911'er, og synes at ruger'n er utrolig tight og fin, i tillegg til at jeg personlig synes den har en veldig pen finish.

Anbefaler deg forøvrig å titte på disse videoene på YouTube, hvor Hickock45 (en mann som har prøveskutt det meste av 1911'er) anmelder den:

 

 

Mvh

Vidar

Link to comment
Share on other sites

Jeg endte opp med en Tanfo i valget mellom ruger og witness. (big hawk er ikke sammnlignbart sioden den er doublestack) Tanfoen ble valgt for den jeg så på låste bra på de kriotiske punktene og var billligere en rusger, desuten er jeg ikke så glad i rustfri.

Skal du ha en enkeltrader pistol til felt, og den skal være .45 (Kjøp en 22 først, og husk at det er omtrent dobbelt så dyrt å skyte .45 aqcp som 9mm) så kan du også vurderer Remington R1 enhanced, som jeg ville valgt over ruger.

 

Til felt ville jeg vel gått for 9mm unasett, og det kan være et fint kaliber i classic divisjon også. Billig ammo, ikke stress med hylser og 10 smeller i magasinet gir en fin fleksibilitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...