Jump to content

Nybegynner trenger råd ang sikte/plassering av pilene


Barbro

Recommended Posts

Jeg er rimelig fersk i geimet, og har akkurat kjøpt meg en nybegynnerpakke med Samic Polaris recurve (høyrehendt), hvor det fulgte med 6 cartell piler (har bestilt sikte, og venter på å få det i posten en av dagene).

Har satt på ett nockpunkt 1/2" over bunn av pilhyllen.

Har ikke fått skutt så veldig mye enda, men der er et par ting jeg lurer på:

 

1. Jeg ankrer på kinnbenet (burde nok sikkert ha funnet et sikrere punkt), og sikter på siden av pilen, med pilspissen sånn ca kl 4 i skillet mellom det blå og sorte på blinken. Da får jeg flest treff i senter har jeg funnet ut.

Men veldig ofte så havner pilene likevel på venstresiden av blinken, så da lurer jeg på hva jeg gjør galt? (kanskje litt vanskelig å svare på uten å ha sett det selv...)

 

2. Pilene går ikke alltid rett inn i matten, men på skrått mot høyre (altså står spissen til høyre for "fjærenden", og gjerne på venstresiden av blinken til tross for at jeg siktet på høyresiden), og har også sett at pilene får en sleng på seg i banen mot blinken.

 

Håper det er noen av dere som kan hjelpe meg litt på vei her :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :)

 

Regnet nesten med at det var vanskelig å si noe uten å ha sett hvordan jeg skyter, skal se om jeg kan få noen til å filme meg når jeg skyter.

 

Har sett på filmen, og jeg har ikke holdt på den måten (har holdt lillefinger og ringfinger inn i håndflaten, og de andre rundt bueskaftet), men det skal jeg prøve på neste gang jeg trener.

 

Jeg begynner å forstå at det er ikke bare å fyre av en pil, men en hel vitenskap som ligger bak, så jeg har enda veldig mye å sette meg inn i skjønner jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...