Jump to content

Mantlig av hjemmelagde blykuler.


1955

Recommended Posts

Vi er en gjeng som holder på(nybegynnere de fleste) på å støype blykuler til 38S/357 mag. En av disse ringte meg å kunne fortelle at de var mulig å mantle blykulene selv ved å putte dem i et bad. Dette kun for å få et tynt belegg for å redusere blygasser å mantling i løpet. Jeg er helt blank, og vil sette pris på om det er noen som vet noe om dette. Vil også takke for et fint og nyttig Forum, som jeg har hatt mye nytte av. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Disse kulene er og få kjøpt og heter "plated". De er som du sier kobberbelagt ved hjelp av en kjemisk prosess bestående av kjemilkaliebad kombinert med strøm. Jeg er ikke så sikker på om dette er så enkelt og få til hjemme....

Tror prosessen ligner fornikling og chromatisering.

Link to comment
Share on other sites

Metall-plettering er i teorien ganske enkelt, men i praksis heller krevende. Bad-sammensetning, strømtetthet, temperatur, det er mange variabler som skal stemme. Har faktisk gjort noen enkle tester på dette og resultatet ble ikke bra, så for min del har jeg lagt det på is. Litt av problemet er at man trenger cyanid-baserte bad, og det er ikke noe amatører bør leke med.

Link to comment
Share on other sites

Takker for informasjon angående mantling. Jeg får nok tåle å bli litt blyforgiftet enn at jeg skal bli forgiftet av stoffene til mantling. Jeg legger ågså dette på is. Hodgon krutt til 223 Rem. snakket Evje fritid om at de tenkte å importere en gang i mars april dette år. Om de gjorde det vet jeg ikke da jeg anskaffet N-130, og har brukt det siden. Ellers så bygde Evje Fritid en langholdsrigg i 300 Win.Mag. av S&L classik DL, og den er jeg særledes godt fornøgd med. Kan trykt anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...