Jump to content

Er dette kameraet ok?


finskestøver<3

Recommended Posts

Dette er de to modellene (dvs, jeg har 2 stk Dovrefjell 2MP modellen, eldre utgave men lik- samt ett Moultrie D55IR) som jeg bruker, og jeg er godt fornøyd. Begge kameraene gjør det de er tiltenkt. Moultrie D55IR har styrken at det kan stilles inn til å ta både ett bilde og en videosnutt hver gang det utløses- og kan kjøres fra 12V eksternt batteri. Ulempen med dette kameraet er at det er noe større og klumpete enn mange av dagens modeller, og så har filmsnuttene en tendens til å bli litt lysere enn jeg liker. Ellers ett godt kamera, det høye batteriforbruket kameraet litt ufortjent fikk rykte på seg å ha etter ett par tester gjelder bare blitsmodellen, ikke denne IR-modellen.

 

Dovrefjellkameraet er lite og hendig, enkelt i bruk- og tar gode dagbilder, og ok nattbilder. IR-blitzen er her litt for konsentrert og sentrert til en hvit sirkel som ikke lyser helt ut bildeflata- og den er også litt kraftig om en setter kameraet opp for å fotografere mindre dyr på kortere avstand. Da har jeg satt en bit av halvtransparant plast foran IR-blitzen for å dempe og spre den litt, det har funket greit. Ellers svært pålitelig kamera, lang drifttid på de 4 AA batteriene det bruker, spesielt om du setter kameraet til å ta bilder, ikke film. Nattfilmer med IR-blitz spiser batteriene noe fortere.

 

Jeg har bilder fra begge disse kameraene i tråden som heter "Viltkamera", s 21 og 22 i tråden- kan hende flere tidligere også.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=46&t=9399&start=840

Link to comment
Share on other sites

Har et slikt! Må si at det har fungert over forventing mtp prisen på det!

Tar gode bilder på dag,litt ymse nattbilder men mye greit også!

Lang batteritid i normale tempraturer,i ekstrem kulde har jeg ikke fått testa det ennå!

I denne prisklassen er det et godt kjøp trur jeg,har vel gjort det godt i test også:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Apropos batterilevetid på disse kameraene- jeg har hatt ett Dovrefjell 2MP kamera hengende ved en saltstein i hele sommer. God trafikk med hjort og elg hele sesongen. Jeg satte inn 4 nye helt standard AA VARTA-batteri i kameraet i slutten av mars, og etter det har kameraet til nå- på dette ene settet med batterier tatt 5520 stk 2MP bilder, en god andel av de med bruk av IR-blitz. Dessuten hadde jeg det ei kort periode innstilt på å ta filmsnutter, så 157 stk mer batterikrevende AVI-snutter har det også tatt på dette settet med batterier. Fortsatt ingen varsel om lav batterikapasitet, og kameraet fungerer og tar bilder akkurat som det skal. Det synes jeg er rimelig bra!

 

Også meget godt fornøyd med kameraet på andre måter- fine og skarpe bilder, med riktig lyshet- og gode farger. Ingen bilder uten dyr på ved saltsteinen, men vet det har misset noen få dyr, som ble fanget opp av ett kamera som hang nærmere saltsteinen, og fra en annen vinkel.

 

Fra reveåta vinterstid merkes lavere temperaturer godt på batterilevetida, som blir betraktelig kortere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...