Jump to content

Kjøp av allround rifle for nybegynner


larsottar

Recommended Posts

Hei.

Jeg ønsker å kjøpe ei rifle til allsidig bruk. Vil bli brukt til en del treningsskyting, jakt på fugl, muligens noe rådyr, rev og hare, samt skyting av kråke og skjære. Egentlig hadde jeg tenkt salongrifle, men den begrenser seg opp til harens størrelse forstod jeg.

Jeg ønsker mulighet for lyddemper. Har tenkt på 6,5x55, men har lest at det kan være vanskelig med demper på denne?

Det vil være en fordel med litt mindre smell og rekyl, for da kan jeg sannsynligvis få lurt med samboeren til å skyte litt også.

 

Ønsker også at det er et kaliber med tilgang til rimelig treningsammo.

Hva er forskjellen på 6,5x55 og .308?

Har en o/u som jeg bruker litt til lerdueskyting og fugljakt.

 

Tips, forslag, hva som er viktig å tenke på osv mottas med takk. Ønsker heller ikke å bruke alt for mye kroner, gjerne mellom 5 og 10k.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg ønsker å kjøpe ei rifle til allsidig bruk. Vil bli brukt til en del treningsskyting, jakt på fugl, muligens noe rådyr, rev og hare, samt skyting av kråke og skjære. Egentlig hadde jeg tenkt salongrifle, men den begrenser seg opp til harens størrelse forstod jeg.

Jeg ønsker mulighet for lyddemper. Har tenkt på 6,5x55, men har lest at det kan være vanskelig med demper på denne?

Det vil være en fordel med litt mindre smell og rekyl, for da kan jeg sannsynligvis få lurt med samboeren til å skyte litt også.

 

Ønsker også at det er et kaliber med tilgang til rimelig treningsammo.

Hva er forskjellen på 6,5x55 og .308?

Har en o/u som jeg bruker litt til lerdueskyting og fugljakt.

 

Tips, forslag, hva som er viktig å tenke på osv mottas med takk. Ønsker heller ikke å bruke alt for mye kroner, gjerne mellom 5 og 10k.

 

 

Forskjellen på 6,5x55 og 308 er: 6,5x55mm..308= 7,62x51mm..dvs diameteren på prosjektil x hylselengde. 308 er litt kraftigere ladet enn 6,5.

Jeg vil si 6,5 er perfekt til bruksområdene du nevner.

 

Du finner ikke mer allsidig kaliber enn 6,5x55. Kan anbefales på det sterkeste. Her har du et kaliber for alt av jaktbart vilt i det ganske land.

Hva mener du med at det kan være vanskelig med demper på 6,5? Har selv en A-tec ctm-4 demper på min egen, med løp kappet til 47 cm. Jeg

har hull-i-hull samlinger midt i innertieren på 100m på 18mm med norma jaktmatch. Og jeg vet rifla er god for bedre samlinger enn det. En annen

stor fordel med 6,5 er at du kan få tak i skytterlag ammo, som er svært presis, med lav vekt og hel-mantel, som igjen er en glimrende fuglepatron.

Når det er sagt tror jeg 308 er billigere i noen tilfeller da dette er et i utgangspunktet et militært kaliber som blir spydd ut av våpenfabrikker all over.

 

Når det gjelder demping og rekyl..jeg ble rystet over hvor mye av smellet som forsvinner med demper..det høres ut som jeg skyter med en 22,

jeg overdriver ikke. Hadde det ikke vært for de andre på banen som ikke bruker demper hadde jeg ikke hatt behov for hørselvern. Rekylen blir også

redusert med demper montert, så dette tror jeg samboeren din ikke vil bli skremt av.;) Nå er rekylen fra 6,5 snill i utgangspunktet, men med en

demper blir den enda mildere. Nå på sommeren går jeg og trener i hettegenser og t-skjorte under:)

 

Tips og noe du bør tenke på..vel, ikke kjøp en Krag i 6,5x55. Disse gamle rifler, billige, men ulovlige for storviltjakt og krever egne ladninger.

 

Ellers kan du få tak i bra våpen til en rimelig penge i den prisklassen du sikter deg inn på.

 

Eksempel: http://issuu.com/viscomiblad/docs/messe ... =%23222222 Howa riflepakke m/ kikkert.

 

Anbefaler å se deg ut noen merker du er interessert i, og lese deg opp litt på hver enkelt. Finnes side på side her inne på kammeret med

info om all slags våpen og kaliber.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...