Jump to content

Blir en stålbue dårligere med tiden


Sportskytter

Recommended Posts

Hei jeg har en Barnett Commando 220lb Armbrøst som vel er i fra 80 årene en gang og lurer på om buen på denne som er av kraftig stål taper seg mye i løpet av disse årene?

Den har stått en del med strengen på da denne er meget vanskelig å få på men nesten ikke skutt med.

De har jo ikke lenger 220lb buer til denne da det vist har blitt forbudt i USA, men de har 150lb buer som passer til denne så jeg lurer på om min bue har tapt seg så mye i løpet av årenes løp at det kan være lønnsomt å kjøpe en ny 150lb bue til denne.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet skal ikke en stålbue endre seg.

For at stål skal endre formen, og dermed spennet, må den bøyes over flytegrensene for stålet.

Vi bør vel her anta at buen er slik konstruert at dette ikke skal kunne skje.

 

Men det går jo an å måle dette.. måle om dravekten har endret seg, rettere sagt om den er svakere enn du forventer at den skal være.

finnes vekter for dette, eller du kan prøve med å koble en fjærvekt (stor fiskevekt eller lignende) til buestrengen og trekke opp for å avlese hvilken kraft du må nytte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...