Jump to content

Ladedatta til Woodleight 140grs til 6,5x55


su_permann

Recommended Posts

Er det nå jeg skal komme på banen med kravet om anslagsenergi ? :lol::lol::lol::lol:

 

Litt avhengig av kule er 44-45grs N-160 ofte veldig tett på(og kanskje endel over) makstrykk med ulike 9g kuler i 6,5x55. Maks hastighet får du med krutt som har vesentlig lavere/seinere brennhastighet. 560/MRP/ og helst MRP2/Rhino30.

Link to comment
Share on other sites

6,5 er super til vånd og andre gangere i sommerpels - så til dem holder ladningen jo i massevis :wink:

 

Fra spøk til revolver - Woodleigh kuler kan ofte ha ganske lang bæreflate(hvilken nese er det på den du lurer på) og gir dermed høyt trykk. Da passer det mye bedre med kruttene som bruker lenger tid på å nå maks kammertrykk dvs brenner senere.

 

For ca 120 grs kuler er 160 ett av de beste kruttene som er i patronen - ofte blant de mest presise også. Har brukt ganske mye til 123Scenar/A-Max og 120 Sierra MK.

 

Til lange 140 og ikke minst 155/156 grs kuler begynner det å bli svært lite avstand fra helt ok til langt fra ok trykk med ett såpass raskt krutt.

Link to comment
Share on other sites

Litt uenig med deg...

 

Woodleigh er kuler som svært sjelden gir trykkoverrasking!

Det er ikke bare bæreflata som bestemmer trykkoppbyggingen. Manteltykkelse og konstruksjon er minst like viktig. Woodleigh, på linje med bla Hornady I.L., Speer GS og Norma Oryx er "bløte" kuler som ikke gir brått høytt trykk.

 

Homogene kobberkuler, Swift A-frame, Rhino, Hirtenberger ABC o.l. gir raskere trykkoppbygging imo.

 

M

Link to comment
Share on other sites

http://www.woodleighbullets.com.au/prod ... cted-point" target="_blank

Denne er det eg har..

 

Men skal bruke kula til hjortejakt, og har dette kruttet til disposisjon.. Så vil jo lage den beste ladningen til det eg skal bruke det til.

 

 

Ellers har eg ladda med 123 grs scenar, men sliter med at det soter en del.. Men det har eg på en annen tråd viewtopic.php?f=17&t=69993

Link to comment
Share on other sites

med 140grs S&B sp kuler har jeg landet på 43,5grs n160. Da ligger farten i overkant av 800 m/s med 670mm pipe og C.O.L. på 80mm (jeg bruker 75mm) i følge denne ladetabellen http://landro.no/produkter/lading_1/vihtavouri/content_1/text_c51cead0-7944-4700-8ad1-4fcba29434d9/1296558683708/sauer200str_ladedata.pdf

 

Om det holder kravet til anslagsenergi på storvilt vet jeg ikke.. Men skulle vell tro det ikke er så langt unna..?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Skal lade 140grs Woodleigh PP til 6,5x55 og lurer på om dere har noen tips til ladadata?

Har N160 krutt og N150 til disposisjon.. Gjerne setedybde også :)

 

43-44 gr med N160 er brukbart. Fikk god presisjon i endel børser med COL på 76mm..

Link to comment
Share on other sites

@trådstarter

 

I Jakt og våpenguiden 2010 har Jørund Lien publisert 50 ladninger i 6,5x55.

 

Ser han har følgende:

140 grs Woodleigh

44grs N160 815m/s 13mm

47 grs Mrp 838m/s 23mm

48grs Mrp 851m/s 24mm

 

Testrifle Schultz & Larsen M97 65cm løp og Hausken demper

Norma Hylser

Remington 9 1/2 hette

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...