Jump to content

Valg av utstilling!


ko-stens

Recommended Posts

Jeg som aldri aldri aldri skulle sette mine ben i en hundeutstilling, vurderer nå å melde på boffen, altså bretonen, min for femte gang (tre som valp, to som junior).

 

Var på Bogstad og fuglehundklubbenes fellesutstilling i fjor (i valpeklasse), men da var det en kamerat som stilte for meg. Jeg stod og glante bare. Utstilling er liksom ikke min greie, men det er jo litt artig å titte om ikke annet. Morsomt å få premie og da.

 

Det er altså store muligheter for at jeg velger samme utstilling i år, men det er jo litt stort for en som ikke akkurat helt liker å løpe rundt i ringen.

 

Men så så jeg plutselig at Kongsvinger Jff også skal ha utstilling (i Kongsvinger selvfølgelig) samme dag som det foregår i Oslo.

 

Hvilken burde jeg velge? Føler litt for en mindre utstilling, og premien der er jo like mye verdt som på den store. Nå er ikke breton Norges største hunderase akkurat, og det er selvsagt litt dumt om jeg blir den eneste der med den rasen. Vil jo anta at de fleste velger fellesutstillingen?

 

Noen som kjenner til den på Kongsvinger?

 

Hovedgrunnen til at jeg vil prøve igjen er at boffen nå har 2x very good. Det hadde jo vært artig om han plutselig skulle få en excellent!

Link to comment
Share on other sites

Men så så jeg plutselig at Kongsvinger JFF også skal ha utstilling (i Kongsvinger selvfølgelig) samme dag som det foregår i Oslo.

Er utstillingen til Kongsvinger jjf offisiell?

Spørsmålet er også hva du vil med utstillingspremien. :smile:

Er det for å prøve å få hunden som utstillingschampion eller for å ha de eksteriørmessige kravene klare slik at

hunden evt. kan bli Njch. Uansett så må jo hunden være i en viss alder for at de skal være gjeldene!

Er uansett ikke dumt å stille på ett par småutstillinger før man hiver seg på de store med masse folk,bikkjer og kansje strenge dommere.

Ofte så trenger både hund og handler litt trening for at ting skal gå på skinner inne i den ringen.

Det er nok mindre "blodig alvor" på den tll JFF. Og sikkert vel så koselig (om ikke mer :) )

Link to comment
Share on other sites

Kongsvingerutstillingen er offisiell, den står på NKK sin terminliste.

 

Om det er en stor eller liten utstilling spiller ingen rolle i hvordan dommerne bedømmer hunden; de har en standard de skal gå etter og opplegget er helt likt ellers.

 

Det er nok mindre deltakelse der men det betyr ikke at det er lettere å få god premiering enn om du hadde stilt på et større arrangement.

 

I min rase f.eks er det sjelden mange med uansett om det er Dogs4All eller en Haugesundsutstillingen :)

 

Sjekk heller hvilke dommere det er med - er de allrounddommere eller rasespesialister?

Link to comment
Share on other sites

Om det er en stor eller liten utstilling spiller ingen rolle i hvordan dommerne bedømmer hunden; de har en standard de skal gå etter og opplegget er helt likt ellers.

På større utstillinger (NKK utstillinger) så er det ofte rasespesialister på raser. På mindre lokale utstillinger så tas det ofte

inn allrounddommere for å spare på kostnadene.

Det dømmes dessverre veldig ofte også ut fra personlig smak på utstillinger så det er grunnen til at man ser drevne oppdrettere styrer unna

endel dommere der andre stiller med glede! "Typen" hund man har avgjør ofte hvem som vinner.

Som eksempel så har bekjente av meg stilt på dobbelutstillinger der de har fått cert m/Cacib første dagen og blått andre dagen!

Sammenligner man kritikkene fra begge dager så skjønner man ikke at det er samme hund som er bedømt!

Link to comment
Share on other sites

At dommerne er subjektive i hva de liker innenfor standarden gjelder uansett om det er liten eller stor utstilling.

 

Jeg stilte f.eks på NKK sin dobbelutstilling på Bjerke for to år siden hvor Amigo ene dagen ble BIM med CACIB og Cruftskvalifisering og dagen etter gikk ut med blått...

 

Derfor kan det være lurt å sjekke hva slags type hund dommeren liker før du betaler masse penger - noen vektlegger bevegelser, andre er fiksert på pels og atter andre foretrekker en mindre utgave av rasen enn det du har. Så lenge hunden ellers holder seg innenfor standarden er det smak og behag som gjelder. Dommeren er bare et menneske han også :)

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode innspill.

 

Var som nevnt på Bogstad og fuglehundklubbenes fellesutstilling i fjor, med boffen, men var ikke helt fornøyd etterpå. Satt igjen med en følelse av at bretoner med kort/uten hale ble favorisert. Mener å huske at omtrent alle med kort/uten hale fikk bra premier, mens knapt noen (ingen?) med lang hale fikk noe annet enn VG. Vet at en del mener at rasen "skal" ha kort hale, selv om alt er godkjent.

 

"En smule" subjektivt der her i og med at min har lang hale da, men vet at et par andre og hadde samme "følelse" etterpå.

 

Men, i år er det sikkert en annen dommer, så det har neppe noe å si uansett. Regner ikke med at det er noe lettere å få god premie uansett, Kongsvinger eller Oslo!

 

Nesten rart de har det på samme dato i grunn, for den i Oslo er jo størst på fuglehund. Men nå er det jo også andre raser i Kongsvinger og da.

 

Pr akkurat nå er det nok Kongsvinger som frister mest, for den er rett og slett mindre. Mindre mas og stress både for hund og eier! For boffen min har jo som vanlig aldri sett andre hunder før hver gang han ser en annen... Bedre å hanskes med enn før, men han blir vanvittig fokusert på andre hunder når det er en i nærheten. Blir uansett heftig trening i tiden før utstillingen! Det hjalp veldig før Raufossutstillingen i januar, både for han og meg. Det var første utstilling der jeg tok han i ringen selv. Fikk for øvrig VG der. Den andre tellende utstillingen han har vært med på var på Elverum og jakt- og fiskedagene. Begge ganger som junior. Nå blir det som unghund.

 

MÅ jo ikke være med siden jeg tross alt har to gode resultater som teller, men det er jo litt artig å stille og. Dessuten hadde jo prikken over i-en vært en excellent... :wink:

 

Dessuten hadde det også vært greit å prøve han som unghund og, og i tillegg som voksen for å se om han har utviklet seg i riktig retning. Ting skjer jo de første par årene! Han er for øvrig 20 måneder hvert øyeblikk.

 

Bør vel snart få ham av gårde til hoftefotografering og. :)

 

I tillegg må jeg starte heftig trening på fugl og jaktdressur utover våren og sommeren. Det hadde jo vært knall med en aldri så liten jaktprøve etter hvert og! Er litt dødtid for tiden gitt... :|

Link to comment
Share on other sites

Må vel si meg noget uenig ift det som er skrevet over her ang rasespesialister osv...

Jeg stiller støvere, og min erfaring er at vi på de små utstillingene har vel så godt kvalifiserte harehunddommere, som på storutstillingene. Så mitt inntrykk er egentlig stikk motsatt: De storutstillingene jeg har vært på hvor det ikke har vært en dommer som er kjent i harehundmiljøet, så har det vært mer allrounddommere... Og det er ikke alltid like positivt...

 

Min anbefaling er å sjekke dommerne på de to utstilling, og google litt, evn forhøre deg litt fra folk i miljøet - og ta en ærlig avgjørelse ut fra din egen hund.

Jeg har ikke vært på Kongsvinger sjøl. Hadde tenkt meg dit i år, men ser ut til at det ikke blir noe av, da frøkna har blitt parret, og vi forhåpentlig ser noen små nøster rundt 22. mai ;)

 

Prøver å dra igang litt ringtrening på Hedmarken, og bare send pm om du (og andre) vil være med :-))

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...