Jump to content

Max ladning i 223


nolimit85

Recommended Posts

Kjøpte ei pakke med 55g Nosler Varmageddon som virker som en artig kule til sitt formål.

Dette er første gangen jeg lader opp til max så jeg var litt usikker på hvordan man kjente "tung hevarm og hvordan flate tennhetter så ut" Det rare er ar alle tennhettene så like ut, fra Start til max, unntatt av 2 av de 3 siste ladningene. Disse er med samme ladning.

Jeg har en Col på 57 mm med 1 mm friflukt og bruker N120 krutt.

Starta med

19.0g

19,5g

20,0g

20,5g

21,0g

21,5g

Disse samla ikke noe spessielt, beste var 21.5 som ga 16mm.

Lada en ny runde for å finne bedre pressisjon.

22,0g

22,3

22,5

22,8

23,0

23,2

23,4

Var nøye denne gangen med å se etter trykktegn og kjenne på hevarmen. Samlingene ble mye bedre når ladningene ble vassere. Hadde 4mm samling på 22.8g. Så på det første skuddet på 23.2g så ble hevarmen LITT tyngere. Bak på hylsa ble det et lite ekstra merke fra sluttstykket. Tennhetta er fortsatt lik som på 19,0g. På det andre skuddet så er ikke hevarmen noe tung lengre og dum som jeg er så mater jeg inn det siste skuddet siden jeg tenkte at ikke tung hevarm = ikke høyt trykk lengre. Det gikk jo fint med de to andre så da kan jeg ta det siste også :roll: Det ble en rar pang etterfulgt av piping i øret og røyk i trynet. Så røyken kom ut bak på sluttstykket. Skrudde ifra hverandre sluttstykke da jeg trudde at tenn nåla hadde blitt ødelagt. Er det noe som jeg bør se etter før jeg skyter noe mer med den rifla? Hylsa satt fast i hevarmen og måtte tas ut med tang hjemme. Har gått over rifla og den ser fin ut.

Får god plass til en magnum primer oppi den tennhettelomma til den ødelagte hylsa . Jeg hvet at trykker er høyt, at jeg er et stykke over hva som står max i ladeboka. Men jeg synes det er rart at det ikke kom noen forvarsel på ladningene under. Hvis jeg hadde skutt det siste skuddet før dem to andre så hadde jeg ikke skjønt bæret av hvorfor det blei slik. Uten forvarsel på dem jeg hadde skutt før. Har tenkt en stund før jeg la ut min flause her, men tenker at det er sikkert flere mindre erfarne ,som meg, som kanskje prøver det samme så da kan det hende at noen slipper å gå all the way. Er N120 krutt så hissig at det er enten eller når man nærmer seg max? Det er fult mulig at det er noe trykkteng som jeg ikke har sett, hvet om,så jeg regner med at folk er flinke til å komme med tips.

Link to comment
Share on other sites

QL sier et trykk på 75000psi mot maks for patronen på 62000psi. Min erfaring sier at hylser og hetter ryker når man nærmer seg 70000psi. Hadde du målt hylsehodeekspansjon så hadde du sikkert ikke fyrt av de siste patronene. Hevarm og hetter er ikke alltid lett å lese hvis man ikke kjenner børsa godt og har erfaring. Trykket kommer fort i sånne små hylser med raskt krutt.

Sjekker du de andre patronene med overtrykk vil du sikkert merke at hettene ikke sitter.

QL sier 22gr som maks.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...