Jump to content

Hjelp med å velge Weihrauch luftgevær


kalimero

Recommended Posts

Hei,

Jeg ønsker å kjøpe en god luftgevær i kaliber 177 .

Gjorde noen søk på nettet for å få informasjon om gode luftgevær og ser at Weihrauch luftrifler høster mye ros blandt luftgevær entusiaster.

Den skal jeg bruke for plinking på brusbokser, flasker, planker osv. gjerne på litt lengre avstander.

 

Her er en tabell med priser på Weihrauch luft rifler i Norge, hjelp meg å velge en som dere synes er det beste på denne listen.

På forhånd takk :)

 

3x4qp

 

http://www.freeimagehosting.net/3x4qp" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Av stempelmekanismene foretrekker jeg 77 og 97 modellene av den enkle grunn at de har fast løp (har HW77 selv). Men Weihrauch er vel mekanisk sett en av de desidert beste leverandørene uansett modell. Legg noen kroner i å velge en modell med Rekord-avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Model 97 er bra, mye presisjon og mekanikk for pengene. Den har en stygg feil som man må være klar over. når underspenneren er trekt i bakre stilling og ladeporten er åpen bør man ikke komme borti underspenneren så denne slår fremover, da klippes det negler og fingre. Vi komenterte dette for fabrikken for noen år siden uten tilbakemelding. Anbefalte at de gjorde om på konstruksjonen slik at ladeporten måtte skyves frem manuelt etter lading. Problemet ungås om man holder underspenneren i bakre stilling under lading. Landerø hadde disse i butikken sist jeg var der, ca. 4-4500 tror jeg det var.

Har selv Webley eklipse i kal. 22 som ligger i samme prisklassen og er veldig fornøyd.Kjøpte min hos Våpensøylen for noen år siden å har vel passert ca. 9-10 000 skudd uten noe problemer. Disse ble i sin tid testet av fabrikken på skoler i England og ble plukket i biter etter 70 000 skudd før de ble kontrolert, da hadde de kun normal slitasje på pakninger men fungerte greit etter det testene fortalte.

 

Hilsen GeSo

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har selv den HW97K og den klipper absolutt ikke fingrene ved at man "kommer borti" underspenneren. HW97 kan potensiellt ved en mekanisk feil / delebrudd skade fingrer under lading på lik linje med de aller fleste andre underspennere, har dog aldri hørt om eller lest at dette har hendt enda med en HW. Normal praksis på alle underspennere er uansett å holde fast i ladearmen mens man putter i kula.

 

Webley er ikke lenger laget med kvalitet i England, de lages nå av Hatsan i Tyrkia og på et større luftvåpenforum er det utprøvd og ferdigdebbattert at kvaliteten/jevnheten på disse er sunket ned på et helt annet nivå enn da de faktisk var fra UK.

 

HW er lysår i kvalitet forran Webley (Hatsan) nåtildags, selv om prisene er sammenlignbare

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hentet fra Pyramid Air Blog vedr HW97/77:

 

"Neither rifle has a true anti-beartrap mechanism, so both rely on the trigger (to hold back the sliding compression chamber while loading). I wouldn't trust it, because it's not as positive as the ratchet safety on the TX or the Diana RWS sidelevers. When you cock the rifle, HOLD ON TO THE COCKING HANDLE WHILE YOU LOAD! If the sear were to slip, you must be able to restrain the sliding compression chamber from slicing off your digits."

 

Har selv et HW95 og Weihrauch lager børser av skyhøy kvalitet. Men en bør være klar over "problemet" nevnt over dersom man skal velge et HW97/77. Er enig i at HW ligger mange hakk over Webley når det gjelder kvalitet. Men så er det nå slik at noen liker mora, andre dattera. Hatsan derimot er så dårlig at ingen burde eie noe slikt. Det er faktisk så dårlig at det er egnet til å ødelegge interessen for luftskyting.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei Vector

Sjekket med kompis og det var mod. 77 cal.22 i han hadde hvor vi opplevde dette problemet mer en en gang. Den var inne til rep. et par ganger men det samme skjedde igjen.

Våpenet var ellers veldig bra presisjonsmessig og var helt klart mye våpen og presisjon for pengene. Som du sier måtte han som en sikkerhet holde underspenneren i bakre stilling under lading. Men fortsatt ikke morro om han glapp denne.

Er ikke sikker på om dette problemet hadde med avtrekkersystemet og gjøre. Om det var rekord avtrekk eller ikke kan jeg ikke svare på da dette var for ca.10 år siden og våpenet er byttet ut.

Skulle ikke tro at avtrekket var stilt for løst heller når den var inne til rep.

Kjenner til at produksjonen av Webley ble lagt ned for noen år siden, men mener og ha lest at den ble tatt opp igjen i UK. Mulig jeg er feilinformert. Sitter imidlertid førnøyd med en UK produsert

Webley i skapet som leverer det samme i dag som for 10-12 år siden. Litt kresen på amunisjon, men ikke værre en at det er lett og finne noe som passer.

Webley benyttet tidligere samme ladesystemet som Wahlter, med en ladeport som må stenges manuelt etter opptrekk og lading og føltes mye sikkrere og opperere. Men smaken er som kjent forskjellig fra person til persjon.

Er og enig i at Hatsan ikke er mye kvalitet og bruke penger på etter og ha klådd litt + noen få prøveskudd. Uvist hvilke modell det var.

 

 

Hilsen GeSo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...