Jump to content

bruk av potesalve ?


joakim88

Recommended Posts

Tja! Jeg personlig ser ikke nytten av det å smøre pote fett med mindre potene ikke er tørre eller for å hindre at snøen/isen setter seg?

Hvorfor tukle med noe som ikke er et problem? Rett meg gjerne hvis jeg tar feil. Men så lenge potene ikke bærer preg av slitasje så ser jeg ikke funksjonen i å banke på potefett uten grunn?

 

Bruker kun potefett på min breton når vi jakter på høyfjellet på høsten da det er vått, og erfaringsmessig vet hun ender med tørre og sprekte poter, samt ved et par minus og vet det er kladde føre! Dog funker olje og potetfett på spray til sistnevnte, eller potesokker!

 

Å smøre opp potene for å være på den sikre siden trur jeg er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste, jo mere tilført fuktighet jo mindre produserer dem selv. ( igjen rett meg hvis jeg tar feil)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri brukt potesalve på noen av hundene mine. Jeg er enig med Ole-P i at hvorfor gjøre noe hvis det ikke er et problem?

 

Det som er viktig etter å ha gått på saltvei er å få dritten vekk; dvs. skylle med vann. Er potene sterke og uten sprekker så ville jeg ikke gjort noe.

 

Det er noe helt annet dersom hunden får sprekker og sår pga skaresnø osv. Da har det mer sin misjon. Men å bruke det forebyggende..?

Link to comment
Share on other sites

Bor i ett omeråde med mye salting av vei og har god erfaring med å tilsette omega3 i fôret (Vom og hundemat selolje eller lakseolje) Bra for både labber og pels. Skader ikke å vaske over poter med grønnsåpevann en kveld eller 2 i løpet av uka heller!

Link to comment
Share on other sites

Det er noe helt annet dersom hunden får sprekker og sår pga skaresnø osv. Da har det mer sin misjon. Men å bruke det forebyggende..?

Man kan bruke potesalve forebyggende ved å smøre feks 4Ess på potene før man jakter i snøforhold som normalt vil ise mellom tredeputene. Viktig å bruke saksa også. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...